Naslovna
Baragnir Zag Nehar
Sveta Magija
Svete Knjige
Biblioteka
Arhiva
Ogledalo
Ars Magica
Tekst 16
Adepti
Hinduizam
Budizam
Judaizam
Hri�ćanstvo
Islam
Ostale religije
Misterije
Tajna dru�tva
Istorija
Filosofija
Astrologija
Radiestezija
Nauka
Ekosfera
Ars Medica
Psihologija
Umetnost
Zanimljivosti
Putopisi
Zag Kia
Zvezdarijum
Kalendar
Galerija
Multimedia
Psyradio
FM
Chat
Linkovi
Alexanthorn
Kontakt
|
Thornal
Arhiva
tekstova Svetog
Kraljevstva Magije
Ars Magica
16
Mandale
Kosmički
uređaji i sredstvo za dostizanje vi�eg stanja svesti
Autori:
Aca i Ranka
Izvor:
HRAM EZOTERIJE
27.07.2012
Svako istinsko znanje jeste univerzalno i potiče iz istog
izvori�ta ogromnog i veličanstvenog znanja kao i svi mi, ali je različitim
tokovima vremena i njegovim evolutivnim procesima i ciklusima silazilo u
različitim epohama na različite prostore na na�oj planeti da bi potpomoglo i
omogućilo dalju evoluciju čoveka, čovečanstva i svih univerzuma.
Tako se tokom milenijuma jedno i isto prvobitno veliko i
ogromno znanje o Mandalama kao moćnom kosmičkom uređaju, ra�irilo �irom na�e
voljene majke planete i pri tome pro�lo kroz svoje različite evolucione
procese i transformacije da bi na svome kraju stiglo do svakog od nas
drugačijim putanjama kroz prostor i vreme prikazujući se u svojim predivnim
mnogostrukim oblicima, ali samo kao mali fragment danas zaboravljenog
nekada�njeg veličanstvenog ogromnog znanja prvobitne nauke. Sada je vreme
kada se sva svetska znanja ponovo okupljaju i ujedinjuju, kada ceo univerzum
postaje velika familija, i u skladu sa time treba gledati ovo skromno
istra�ivanje izneseno u ovom kratkom spisu. Mi mo�emo da pripadamo
različitim verama, nacionalnosti, rasama ili polu ali mi smo deo jednog i
istog Univerzalnog Duha koji prebiva u svakom atomu postojanja u svima nama
i oko nas.
�estokraka
Zvezda sa svepro�imajućim stvaralačkim zvukom AUM u svome centru
- Mandala Stvaranja
Kratka digresija na sliku: �Ka�em vam, zato �to ja govorim to
�to govorim i pi�em to �to pi�em. A pi�em sledeće. Među univerzalnim Eonima,
u dugim periodima vremena, krećući se spiralnim nivoima, ili ciklusima
stvaralačkog i stvorenog �ivota u su�tini i prostoru, među nebeskim
stvorenjima postoje dva izdanka koja postoje bez početka ili kraja, koja
rastu iz istog korena, postoje dve nevidljive sile, neshvatljive ti�ine.
Jedan od tih veličanstvenih izdanaka manifestuje se odozgo, to je Velika
Vatrena Slava Oca, Velika Moć, Univerzalni Um koji naređuje svim stvarima,
mu�ko, a drugi se manifestuje odozdo, Veličanstvena Slava Majke, Velika
Misao, �ensko, koja proizvodi sve stvari. Kada se oni ujedine � upare jedno
s drugim, oni se sjedine i manifestuju međuprostor, neshvatljivi Vazduh, bez
početka ili kraja. U njemu je Otac taj koji odra�ava sve stvari i neguje sve
stvari koje imaju početak i kraj.� � Simon Magus
O Mandalama koje su poznate na različitim delovima sveta pod
različitim imenima napisani su čitavi tomovi spisa, od kojih su neki
objavljeni dok je mnogo vi�e onih koji nisu objavljeni. Na ovom mestu je
potrebno spomenuti da je najveća količina tog ogromnog i veličanstvenog
znanja prvobitne nauke o Mandalama izgubljena ili zaboravljena onda kada je
ljudsko biće palo u zaborav, kada je si�lo jo� dublje u materiju, da obavi
svoju planetarnu evolucijsku misiju: da produhovi materiju, da pomogne
planeti Zemlji da ona obavi svoj zadatak i kosmičku misiju, da postane čista
duhovna ljubav i da isijava ljubav kroz univerzum, da postane plutajuća
lopta zlatnog etra. Tok i razvoj stvaranja i kori�ćenja Mandale mo�e da se
ispravno sagleda i shvati samo u sklopu evolucije čoveka, čovečanstva i
univerzuma pa samim time i Mandala.
Kada je ljudsko biće izgubilo svoje prvobitne sposobnosti
memorije i mogućnosti prvobitnog dejstva na astral, svoju vidovitost i
sposobnost telepatije, tek tada je ono počelo da pravi materijalne zapise,
jer su u drevna vremena ljudska bića imali bogatu i veličanstvenu memoriju
koju su prenosili usmenom tradicijom i telepatskim putem, putem kristala kao
i drugim uređajima za telepatsku komunikaciju. To je bilo vreme kada nije
postojala nikakva potreba da se bilo �ta zapi�e.
U ovom kratkom spisu će biti napravljen kratak pregled
Mandala i biće pokazana njihova praktična primena u Hermetičko Alhemičarskoj
nauci. U Hermetičko Alhemičarskoj nauci Mandale su poznate pod imenom
Alhemičarske Mandale � Amblemi.
Prema tome, drevno znanje o Mandalama kao kosmičkim
uređajima, koje su pravljene tako da ujedno budu i Talismani, vodi poreklo
od prvobitne nauke Bo�anskih bića koja su bila na vi�em stupnju razvoja od
nas i učestvovala u procesu evolucije i stvaranju čitave bo�anske kreacije,
a koja sada �ive na vi�im ravnima postojanja. Mnoge Mandale koje su
otkrivene mudracima �irom sveta kroz Eone, ostavljene su nama u nasleđe kao
iskrzani tragovi ostataka prvobitne nauke kroz različite narode i njihove
tradicije, pokazujući i ukazujući na pojedine obrasce kretanja kosmičke
energije i njihove vibracije, a koje slu�e kao svetionik odnosno kao vozilo
svesti ljudskom biću da bi njegova du�a na�la najbolji i najsigurniji put do
njegove sigurne luke, do njegove bo�anske kuće i ponovnog ujedinjenja sa
svojim Sopstvom.
Svrha upotrebe Mandala je u različitim epohama i različitim
oblastima bila različita, ona je ograničena sa znanjem tvorca Mandale, a
isto toliko i sa znanjem onoga koji je koristi. Jer drevna bića su nama
ostavila u nasleđe Mandale Talismane koje sada�nje ljudsko biće nije u
stanju ili ne zna da ih koristi u njihovom punom kapacitetu. Su�tina
sada�nje upotrebe Mandale jeste da one slu�e kao sredstvo za prikupljanje,
transformaciju i emitovanje određenog prizvanog kvaliteta energije, putem
principa rezonance, kosmičkog zakona da slično privlači slično,
mikrokosmičke slike makrokosmosa i hermetičkog zakona kako gore, tako dole.
Mandale se kao �to ćemo u ovom spisu videti mogu koristiti kao vozilo za
uzdizanje na�e svesti i susretom sa duhovnim bićima; one se mogu koristiti
za dostizanje vi�ih nivoa svesnosti, sa krajnim ciljem dostizanja
Jedinstvene Svesnosti, iz ni�ih mno�tva i njenog konačnog spajanja sa Jednim
i Jedinim Bo�anskim Izvorom, odakle svi potičemo.
Drevna bića koja su poznavala prvobitnu nauku su na Mandale
Talismane imala neizmerno dublji pogled i znanje nego �to to sada�nje
ljudsko biće mo�e i da pretpostavi, pri tome je svaki detalj bio bri�ljivo
razmatran sa simpatijom, dubokim po�tovanjem i razumevanjem, dok je
Mandalično Talismanska prvobitna nauka bila mikronski precizna i
projektovana u skladu sa bo�anskim zakonima.
Pri tome, oni su konstruisali i gradili čitave gradove,
organizovali planetarnu atmosferu, i mnoge druge danas nama čudesne stvari
po Mandalično Talismanskim planovima, koristili su ih kao kosmičke uređaje,
čuvare, pomoću kojih bi hvatali, transformisali, odr�avali i zračili one
kosmičke frekvencije, vibracije i astralne tonove koje su bile
najpozitivnije i najpovoljnije za stvaranje, odr�avanje, razvoj i isceljenje
svih bića koja su u njima i njihovoj okolini obitavala. Odjek uticaja tih
frekvencija je dana�njem ljudskom biću ostao poznat pod pojmovima:
bla�enstvo, mir, harmonija, sreća, radost, spokoj, telepatija�
Tako su nam kroz legende i mitove ostali poznati mitski
gradovi koji pevaju i sviraju, u kojima je klima uvek povoljna gde je sve
sijalo i blistalo u svetlosti prizvanih Bo�anskih vibracija
- poput Adocentin grada, mitskog Sunčevog Grada u Egiptu. Vremenom
kako je ljudsko biće sve vi�e tonulo u materiju i zaborav ova drevna ogromna
i veličanstvena prvobitna nauka je takođe tonula u zaborav, sve dok danas od
nje nije ostala samo bleda senka, a to je nama dana�nja poznata nauka o
Mandalama i Talismanima kao energetskim rezonatorima, transformatorima i
emiterima u kojima se prikuplja, skladi�ti i oda�ilje projektovana vrsta
kosmičke energije.
Indija D�ajpur Rad�astan Azija, drevna
arhitektura gradske ulazne kapije izgrađena u skladu sa drevnom naukom o
Mandalama
Drevna arhitektura Palate u D�ajpuru u
Rad�astanu u obliku Mandale Talismana
U skladu sa ovakvim pogledom se i ljudsko biće takođe mo�e
nazvati Mandalom. Zadatak sada�njeg ljudskog bića je da to zaboravljeno
ogromno i drevno znanje prvobitne nauke o Mandalama iznese ponovo na
svetlost dana u svetlu spoznaje i postavi na tron istine, da ga zategne
nitima bogočoveka i povrati njen prvobitni sjaj.
Mo�e se slobodno reći da je upotreba Mandale beskrajna, kao i
to da svaki oblik i sva bića u svim Univerzumima predstavljaju neku vrstu i
oblik Mandale: pahuljica, kristal vode, list, cvet, ptica, svako �ivo biće-svest,
planete, Sunčevi Sistemi, Univerzumi, � talisman, čuvar vremena, portal
- prolaz u druge dimenzije, krugovi u �itu�
Kratak pregled Mandala kroz Istoriju
Potrebno je pre kratkog pogleda na Mandale znati jo� i ovo,
znanje o njima je doneto na planetu Zemlju sa drugih Zvezdnih sistema kao
deo prvobitne bo�anske nauke. Ono je stiglo preko Polarnog, Hiperborejskog i
Lemurijanskog carstva sve do nama prethodnog najpoznatijeg doba, Atlantide.
Ljudi na Atlantidi su vladali duhovnim silama kojima su
svojom voljom mogli uticati na rast biljaka, tako �to bi ubrzavali ili
sprečavali njihov rast. Oni su imali ogromno i neizmerno znanje prvobitne
bo�anske nauke o istinskim �ivotnim silama koje su sadr�ane u semenu biljke,
znali su kako da izdvoje i telepatski da deluju na �ivotne sile koje se
nalaze u semenu biljaka, znali su za moći kristala i načine njihove primene,
koje su zajedno koristili za pokretanje svojih vazdu�nih vozila i drugih
uređaja putem telepatije. Ljudi sa Atlantide su �iveli zajedno sa eterskim
strujama, posedovali su organe pomoću kojih su mogli da vide ta eterska
strujanja, tada�nji čovek je mogao otvorenih duhovnih očiju da gleda u
duhovni svet, tada je on zaista �iveo sa bogovima. Na Atlantidi se pomoću
prvobitne bo�anske nauke projektovao, pripremao i pravio sada�nji oblik
ljudskog bića, pomoću Mandalično Talismanskog astralno svetlosno zvučnog
Piramidalnog uređaja, u moćnim svetlosno zvučnim katalizatorima, gde se
pomoću znanja prvobitne bo�anske nauke u Piramidama sa kristalima na njenom
vrhu pretakala sama svetlost utkav�i je u materiju. Tra�io se i pravio lik i
oblik koji je najpovoljniji za pre�ivljavanje u ovom delu univerzuma u
skladu sa daljom evolucijom čoveka, čovečanstva i univerzuma, jer čovek je
tokom svog evolutivno � involutivnog procesa, u svom dugom hodoča�ću kroz
materiju, svom silasku i ponovnom uspinjanju, imao zadatak i morao da siđe
iz duhovnih svetova, duhovnih visina, da nađe vezu sa fizičkim �
materijalnim svetom, potom da produhovi materiju i da se svesno sopstvenim
duhovnim snagama, svoga Sopstva ponovo vrati u duhovne svetove odakle je i
potekao. Vibracijama, svetlo�ću i astralnim zvukom koji je vibrirao kroz
Mandale Talismane u njihovim Piramidama su se pravila različita �ivotna
tela.
Posejdonov
grad sa Atlantide - Mandala Talisman
Izuzetna me�avina naroda koja se spasila Atlantske katastrofe
se raseljavala u tri talasa u velikim vremenskim razdobljima. Jedna struja
je oti�la na sever, na Grenland, i od njih je kasnije nastao Nordijski
narod, druga skupina je oti�la u Aziju i od njih je potekao Indijski narod,
treća skupina je oti�la u Severnu Afriku i od njih su potekli stari
Egipćani, od onih skupina koje su oti�le na Američki kontinent potekli su
Tolteci, Olmeci, Maje, Inke, Indijanci, tako se prvobitna bo�anska nauka o
Mandalama selila i do�ivljavala svoje transformacije.
Kalendar
Maja - Mandala Čuvar Vremena
Ona izuzetna grupa naroda koja se sabrala u prvobitnoj Indiji
bila je vođena od strane sedam Svetih Ri�ija. Drevni Indijski narod je sa
bolnom če�njom posmatrao fizički svet, njegovo sećanje na duhovni svet bilo
je najdublje, on je znao da je sve iz njega poteklo, u njihovim du�ama je
�ivelo prastaro sećanje na onaj prastari svet u kome je čovek video,
do�ivljavao i �iveo sa Bogovima. Osećali su jaku suprotnost između duhovnog
i materijalnog sveta, a oni su vi�e stremili ka duhovnom svetu za onim �to
su im njihovi učitelji Sveti Ri�iji, Manui i drugi posvećenici objavljivali.
Oni su putem odjeka drevnog znanja prvobitne bo�anske nauke o Mandalama
te�ili da razviju i usavr�e svoju du�u da bi do�li ponovo do onog sveta koji
le�i iza fizičkog. U staroj Indijskoj epohi je ostalo najjače razvijeno
sećanje na duhovni svet, zato se kod Indijskog naroda razvio neobično jak
poriv prema duhovnom svetu, i u njemu je postojala velika če�nja za pro�lim
zlatnim vremenima kada je čovek �iveo zajedno sa bogovima, i ta če�nja se
pretvorila u neobičnu toplinu toga čitavog naroda. Njemu je bilo lako da
ponovo gleda u duhovni svet jer u njemu je postojalo jako sećanje na
prethodna slavna vremena i postojalo je jako osećanje da je ono �to spoljni
svet pru�a maja i iluzija, da je spolja�nji svet prolazan. Indijski narod je
kroz unutra�nji proces savladavao ono �to je smatrao za maju ili iluziju.
Brahma
- Mandala
Na Istoku, praksa stvaranja Mandale je oduvek shvatana kao
sveta umetnost i duhovna nauka u kojoj je obavezno kori�ćeno i znanje o
svetoj geometriji. Ono �to sa sigurno�ću mo�emo reći jeste da su Mandale
Talismani kori�ćeni milenijumima, a da nas najstariji zapisi stari nekoliko
hiljada godina vode do Indije. Crte�i Mandala se nalaze svuda oko nas;
Aborid�ini u Astraliji, Dogoni u Africi, pećinski crte�i �irom sveta. Ovi
tradicionalni narodi donose nama u �ivote ono �to bi se nazvalo kao
metafizičko tumačenje �ivota, interpretacije koja prethodi i ide dalje od
spolja�nje percepcije. Kosmos, �to znači red na grčkom, pretpostavlja
svepro�imajuću inteligenciju u uređenom univerzumu i jedinstvo postojanja
čitavih univerzuma. Ovo jedinstvo uvek ima svoje unutra�nje kao i spolja�nje
aspekte, skrivene kao i one ispoljene, jedno se ogleda u drugom. Cilj je
uvek da se ujedine unutra�nje i spolja�nje u jedan neodvojiv integritet,
koji ukazuje na njihovu Bo�ansku vezu i Bo�ansko Jedinstvo svega postojećeg.
Zajednički jezik svih arhetipskih zakona jesu modeli, simboli, brojevi i
geometrija.
Slikanje u pesku Aborid�inske Mandale
Pe�čana Mandala Aborid�ina (zavr�ena)
Osim materijalnog reda, strukture u tradicionalnim
arhitekturama imaju svoj daleko veći značaj, a to je da nas podsete kroz
svoj simbolički aspekt na skrivena kosmička načela sa kojima građevine
korespondiraju. Oblici i forme svih tradicionalnih arhitektura �irom sveta
su nerazdvojni deo ovog jednog i jedinstvenog koncepta, koje ima svoje
zajedničko poreklo u izvornoj primalnoj bo�anskoj nauci. Hermetička i
Pitagorina matematička tradicija svete geometrije se mo�e videti u
arhitekturi građevina u Mediteranu kao i u ranoj Evropskoj arhitekturi.
Trg
Svetog Petra u Rimu - Mandala Talisman
Arhitektura kod tradicionalni naroda, a naročito u izgradnji
njihovih hramova mo�e se videto kao slika sveta, idealnih proporcija
usklađenih sa kosmičkom slikom koju predstavljaju. Mikrokosmos jeste odraz
makrokosmosa. U tom smislu, telo je kao i hram, kuća je kao i palata, a
slika je replika sveta - imago mundi.
Neke Mandale iz doba Paleolita prikazuju dizajn Sunčevog
Točka i oni su bili izrezbareni u stenama i pećinama pre oko 25.000 godina.
Mandala na sanskritu znači sveti krug, poligon, zajednica,
veza; a izvorni cilj stvaranja Mandale je stvaranje meditativnog uređaja,
vozila svesti, pomoću koga mo�e da se probudi besmrtna istina Sopstva,
usmeravanjem kreativne energije unutar na�eg bića putem njegovog povezivanja
sa samim Bo�anskim izvorom. Dakle, Mandala između ostalog poma�e meditantu
da postane jedno sa svetom i univerzumom u njegovoj meditaciji, meditant se
identifikuje sa centrom i dozvoljava sebi da bude transformisan u procesu
involucije.
Krug je izraz savr�enstva, Bo�anstva, simboli�e Večnost,
jednakost u svim pravcima, krug je izvor i kulminacija svih vrsta poligona,
koji ih sadr�i u svojoj osnovi. Krug je bez početka i bez kraja i on na taj
način ukazuje to da stoji izvan vremena. Zbog toga je ona dobila naziv
Mandala Svetlosti ili Duhovno Oko. Jogiji i sve�tenici ranog hinduizma i
budizma označavali su krugom oko sebe njihov sveti prostor, a njihov polo�aj
u centru kruga je bio identifikovan sa centrom sveta � univerzuma. Nebo je
predstavljano kao veliki poluloptasti �ator sa rupama probijenim u njemu. A
Polarna Zvezda, oko koje se celo nebo okreće bio je predstavljala Bo�anski
pol u �atoru. Oltari su smatrani kao pristupni putevi kroz koje Bo�anstva
mogu ući i napustiti ovaj svet. Kvadrat opisuje četiri kardinala pravaca u
fizičkom prostoru i vremenu: Istok, Zapad, Sever i Jug.
Upotreba mandale u istorijskoj praksi nalazi se u različitim
duhovnim tradicijama. Iz Hindu perspektive rečeno nam je da je Univerzum
evoluirao iz čiste svesti kroz Sveti Zvuk AUM ili OM. �ri Jantra Mandala
predstavlja zamrznuti vibracioni obrazac tog zvuka.
�ri
Jantra - Svetlosna Mandala
Tokom evolucije čoveka i čovečanstva Mandale su postojale i
nastavljaju da se stvaraju u mnogim oblicima. Mandala predstavlja izraz
celovitosti, i mo�e se posmatrati kao model koji slu�i kao organizaciona
struktura samog �ivota, kosmički dijagram koji nas podseća na na� odnos
prema beskonačnosti, svetu koji se prote�e i izvan i unutar na�eg tela i
uma.
Mandale opisuju podjednako i materijalne i nematerijalne
stvarnosti, one se pojavljuju u svim aspektima na�ega �ivota: one opisuju
nebeske sfere ili krugove koje mi zovemo Sunce i Mesec, Zemlja, dok
konceptualne sfere ili krugove mi poznajemo pod pojmovima kao �to su
prijatelji, porodice i zajednice. Mandala predstavlja integrisani pogled na
Univerzum. Mandala je simbolična replika sveta, geometrijske projekcija
svedena na njegov su�tinski obrazac. U svojoj geometriji ona deluje kao
duhovni ili psiholo�ki točak sa mnogo �ica, i sve se seku u njenom centru.
Centar Mandale predstavlja centar univerzuma, Mandale postojeći kao centar
je povezana sa Kosmički centrom ili osom sveta � Axis Mundi. Osa Mandale
predstavlja liniju komunikacije između moći koje se nalaze iznad i
čovečanstva koje se nalazi dole. Mandala govori mnogim jezicima.
One se vide u kamenim strukturama i slikama u pećinama na�ih
drevnih predaka. Postoje jednostavne ali moćne mandale Indijanaca, izuzetne
i kompleksne Tibetanske Budističke pe�čane mandale, predivne geometrijske
Hindu Yantas, svetlosne mandale Hri�ćanske tradicije na vitra�ima i rozetama
u crkvama i katedralama itd.
Na slici ispod je prikazan primer Arhitektonske građevine,
hrama - Mandale u Kambod�i.
Angor Wat - Hram
Mandala u Kambod�i
Hram Angkor Wat je izgrađen u prvoj polovini 12. veka stare
ere. Procenjeno du�ine izgradnje hrama je da je ono trajalo 30 godina od
strane kralja Suryavarman II, i da je posvećen Vi�nu hindu bo�anstvu. Angkor
Wat je minijaturna replika univerzuma u kamenu i predstavlja zemaljski
model kosmosa. Centralna kula koja se izdi�e iz centra spomenika simbolizuje
mitsku Meru planinu, koja se nalazi u centru univerzuma. Pet kula hrama
odgovaraju vrhovima planine Meru. Spoljni zid odgovara planini na ivici
sveta, i okolni �anac predstavlja okeane iznad.
Ona se oduvek nalazila u zagrljaju nekih istočnjačkih
religija, dok je u zapadnim tradicijama pre�ivela kroz religiju, sekularnu
kulturu i Alhemičarsko Hermetičku tradiciju. Svesnost o Mandali ima u sebi
potencijal da menja na� pogled na Univerzum, na� pogled na Planete, na�
pogled na sebe, sopstveni �ivot i njegovu svrhu. Pravljenje Mandala je
jedinstveno iskustvo u kojima ljudi mogu da izraze sebe, svoju
individualnost u okviru jedinstvenog oblika i njegove strukture. �ablon
Mandala se koristi u mnogim verskim tradicijama. Hildegard von Bingen,
hri�ćanska monahinja je u 12. veku stvorila mnoge lepe mandale u kojima je
izrazila svoje vizije i verovanja.
Hri�ćanska
Mandala - autor, monahinja Hildegard von Bingen
U Americi, Indijanci su stvorili lekovite točkove i pe�čane
mandale. Kru�ni Astečki kalendar je bio i uređaj čuvar vremena i oblik
verskog izra�avanja drevnih Asteka. U Aziji imamo Taoistički simbol Jin Jang
koji predstavlja mu�ko �enski princip, koji prikazuje i njihovu
međuzavisnost i ravnote�u. Tibetanske mandale su vrlo često komplikovani
dijagrami dubokog religijskog i duhovnog značaja koji se koriste za
meditaciju. I Navaho Indijanaci i Tibetanski monasi su kreirali ogromne
pe�čane mandale koje su posle sami uni�tavali ili su pu�tali da ih vetar
oduva da bi pokazali prolaznost �ivota.
Ji Đing Mandala
Tibetanska Jin Jang Mandala
Tibetanska
Pe�čana Mandala
Kao deo svakodnevne duhovne prakse na drevnom Tibetu, monasi
svakodnevno stvaraju veoma slo�ene mandale pomoću različito obojenog peska
od lomljenog poludragog kamena. Ta drevna tradicija se nastavila do
dana�njih dana kada Tibetanski monasi putuju kroz različite kulture �irom
sveta i stvaraju pe�čane mandale, odgovarajuće energetske obrasce i pri tome
edukuju ljude o kulturi Tibeta. Stvaranje Pe�čanih Mandala zahteva mnogo
sati, dana i nedelja truda i rada da bi se one zavr�ile. Svaka Mandala
sadr�i u sebi mnogo simbola koji moraju biti savr�eno reprodukovani svaki
put kada se kreira Mandala. Kada je zavr�e, monasi se okupljaju u ceremoniji
punih �arenih boja, pevaju duboke tonove i pri tome čiste svoje Mandale
stavljajući pe�čanu Mandalu u tegle i prazne je u obli�nju telo vode kao
blagoslov. Ova radnja takođe simbolizuje ciklus �ivota.
Na putovanju svetom, Američki Navaho narod stvara prolazne
slike peska koji oni koriste u duhovnim ritualima, na isti ili sličan način
kao �to to čine Tibetanski monasi. Navaho pe�čani crtački Mandalični rituali
mogu trajati od pet do devet dana dok se njihova veličina kreće od tri do
sedamnaest stopa ili vi�e.
Pe�čana Mandala Navaho Indijanaca
Pravljenje Pe�čane mandale Navaho Indijanaca
na delu
Velika
Stupa u Sanči 4 - 1. vek p.n.e.
Od Budističke Stupe posvećene Budi do Muslimanske d�amije i
Hri�ćanske katedrale, princip gradnje strukture oko centralne ose je
zajednička tačka u njihovoj arhitekturi. Indijanci imaju vigame konusnog
oblika koji su izgrađeni oko stuba koji predstavlja Axis Mundi ili Osu
Sveta. Stupa se mo�e posmatrati kao sfera koja je
spojena sa zemljom, i pri tome izlo�ena samo svojom gornjom polovinom, dok
gledano odozgo Stupa predstavlja Mandalu, Stupa predstavlja sliku sveta.
Indijanski
Vigami, izgradnja oko ose sveta - Mandala
Indijanska Za�titna i isceliteljska
Mandala
Kako je vreme proticalo tako je nastavljeno dalje čovekovo
osvajanje materije, a kod Persijanaca se pojavio Zaratustra veliki učenik
učitelja Manua. Persijanac je već vi�e osećao svoju pripadnost fizičkom
svetu, kao neki zadatak koji treba izvr�iti. Gledao je i on gore u duhovne
svetove u regione svetlosti i pred njegovom du�om se sve delilo na sile
svetlosti i sile tame, a fizički svet je za njega postao polje rada. Za
Persijance postojala je blagotvorna svetlost Ahura Mazdao ili Ormuzd i tamne
sile pod vođstvom Ahrimana ili Angra Mainja. Od Ahura Mazdao dolazilo je
ljudima spasenje, a od Ahrimana fizički svet. Oni su morali ono �to dolazi
od Ahrimana da preobraze, da se pove�u sa dobrim bogovima i pobede Ahrimana
obrađujući zemlju. Pobeđujući Ahrimana činili su zemlju sredstvom dobra.
Pripadnici Persijske kulture su učinili prvi korak da spasu Zemlju. U njima
je �ivela nada da će Zemlja jednom postati dobra planeta, da će nastupiti
uzdizanje bo�anstva Ahura Mazdao najvi�eg bića.
Simbol
Zoastrizma - Fra Vahar
Persijska Mandala na ćilimu
Jedan od simbola Zoroastrizma je Fra Vahar,
figura koja označava idealni moralni i duhovni fokus u �ivotu. Fra je
pravac, napred, dok vahar opisuje silu koja vuče. Od dva kruga na slici,
prsten u ruci je podsetnik da smo obavezi da odr�imo obećanje ili sporazum
sa drugima. Drugi krug, u struku, podseća nas da je na� �ivi duh u su�tini
besmrtan, i tako simbolizuje beskonačnost.
Replika
drevnog Persijskog grada Persopolisa
Već za Haldejce su zvezde bila slova koje su bogovi utisnuli
u fizički svet. Haldejski sve�tenici su sledili puteve zvezda kako bi
upoznali sva bića koja borave na planetama i zvezdama. To je bilo okultno
gledanje, inicijacija i oni su u tome videli bo�ije pismo.
Haldejski
Astrolo�ki Talisman Mandala
Haldejski i egipatski posvećenici su svojim duhovnim okom
gledali duhovna bića koja su spojena sa na�om zemljom. Bogovi su se
ispoljavali u svemu spolja�njem u bljesku munje, u grmljavini, u oluji, u
biljkama, u �ivotinjama.
Veličanstveni Egipat o kome su ispisani tomovi knjiga, a o
njegovoj uzvi�enosti i slavi se sa divljenjem govori i danas, i pored
brojnih uni�tavanja i pljački, ostaci monumentalnih građevina velelepnih
Piramida, Obeliska, Sfingi, brojnih otkrivenih Hramova, prelepih
misterioznih hijeroglifa, brojnih legendi, mitova i zapisa o jo� brojnijim
neotkrivenim tajnama Egipta i pored ogromnog tehnolo�kog napretka u
poslednjih 100 godina nastavlja da mami i zadivljuje svojim prisustvom
dana�nje ljudsko biće. Za vreme prvobitnog drevnog Egipta Bogovi su jo� uvek
hodili zemljom zajedno sa čovekom. Egipćani su nastavili dalje da osvajaju
materiju, i oni su pravili svoje gradove kao Mandale Talismane tako da oni
budu verna kopija neba. Jer kako nam je Hermes Trismegistos preneo:
�Egipatska zemlja je verna slika neba�. Egipćani su verovali da čovek mo�e
da ovlada materijom i te�ili su da u nju utisnu ono �to su u duhovnom svetu
videli. Kod njih je dalje nastavila da se razvija geometrija, matematika,
nauka i umetnost u čijoj osnovi je jo� uvek bio duh.
Tako su drevni Egipćani ostavili nama u nasleđe svoje
veličanstveno znanje o prvobitnoj bo�anskoj nauci kroz zapise u obliku
Piramida, Sfingi, Obeliska, Hramova, Hijeroglifa� kao kapsule znanja koje će
prebroditi vreme uni�tenja, period zaborava i neznanja ljudskog bića i potom
kada ljudsko biće dostigne svojom samosve�ću potreban stepen duhovnog
razvoja ponovo će otkriti svoju riznicu znanja, pokazati svu svoju
veličanstvenost i lepotu ogromne kosmičke bo�anske mudrosti koja će biti
ponovo postavljena na presto istine.
Egipćani su poznavali mnoge tajne, poznavali su izvanrednu
moć vibracija i zvuka, pomoću kojih su činili mnoga čudesna dela. Pomoću
zvučnih vibracija su na samom početku bile pravljene i velelepne Piramide,
koje su prvobitno bile prekrivene specijalnim metalima i imale su kristale
na svome vrhu.
Kompleks
Piramida na platou Giza, sa kristalima na svome vrhu -
Mandala Talisman, kosmiči uređaj
Piramide su građene kao kosmički uređaji, međutim kako su one
građene u izuzetno dugom vremenskom periodu u kasnijim vremenima su one od
strane ljudskih bića građene primitivnim sredstvima, da bi se na kraju one
proglasile kao grobnice. Sa kakvim je primitivnim sredstvima zavr�ena
izgradnja gigantskih Piramida, to mo�emo da uporedimo sa smelo�ću i
dostojanstvom sa kojim se kretao egipatski duh među tajnama postojanja
sveta. U to doba onaj ko je gledao u duhovni svet je �iveo u onom �to je
postalo nevidljivo u Atlantsko vreme, ali �to je bila činjenica razvoja
Zemlje u Lemursko doba. A čovek iz naroda je mogao celim svojim osećanjem,
celom svojom du�om da uzme udela u tom duhovnom svetu, dok su sredstva za
rad sa kojima je morao da radi na fizičkom radu bila primitivna. U ta
vremena dok su ljudi mleli �ito na kamen, ipak su jo� uvek mogli da gledaju
u silne visine Duhovnog �ivota. Dana�nje tumačenje zapisa u kojima su le�ale
duboke misterije, samo je karikatura njihovog stvarnog značaja. U drevnim
egipatskim vremenima je bilo malo ljudske moći nad sredstvima za rad na
fizičkom planu, a nasuprot tome oni su imali silnu moć u odnosu na duhovni
svet.
Egipatska
Mandala iz Hrama u Denderu - Točak Zodijaka
Egipatski Skarabej -
Mandala
U starom grčkom razdoblju stari Grci su jo� uvek videli
materiju kao otisak duhovnog sveta, i za to vreme se mo�e reći da je bio
sklopljen brak između duha i materije, �to se ogledalo u prelepoj grčkoj
umetnosti, u svim stvorenim delima toga vremena a naročito u grčkim
Hramovima. Grci su jo� uvek znali da utisnu u samu materiju ideal lepote i
savr�enih proporcija onoga �to je stvorila priroda. Grčki Hram je bio
savr�en u svojoj veličanstvenoj čistoti i lepoti zato �to je on imao u svom
čistom obliku najsavr�eniju liniju i sa arhitektonskog stanovi�ta ni�ta mu
nije ravno.
Artemidin
Hram u Antičkoj Grčkoj
Harmonični oblici grčkog Hrama koji prate pravce duhovnih
linija Neba i Zemlje su činili Hram pogodnim mestom za silazak i boravak
duhovnih bića, odnosno bogova. Ako du�a utone u linije grčkih Hramova, ako
posmatra Dorske ili Jonske Hramove i ako ima svest o prostoru ona vidi kako
su te linije u stvari integrisane u prostor. Eterska strujanja Zemlje koja
su prisutna u prostoru, su grčki Hramovi sledili potpuno pravilno i
predstavljali ih u fizičkoj stvarnosti. Su�tinska tajna grčkog Hrama je bila
jo� uvek prisutnost samog boga u njemu, on je pru�ao duhovnim bićima priliku
da se spuste i da nađu u njima mesto za svoj boravak. Palas, Atina, Zevs su
stvarno boravili u tim hramovima oni su u tim hramovima imali svoje
materijalno telo, oni su se tamo dobro osećali.
Rimljani su u Rimskoj kulturi stvorili pojam građanina i zato
je tek među njima nastalo pravosuđe. Pre Rimske kulture nije bilo pravnih
zakona, nego samo bo�anske zapovesti. U to doba je čovek uneo duhovno u
fizički svet sve do sopstvene individualnosti, time je čovek si�ao najdublje
u materiju. Tu je bila raskrsnica čovečanstva, ili će padati sve ni�e, ili
će se izboriti za uspon nazad u duhovni svet.
Zato je morao doći jedan sna�an duhovni impuls, moćni
podstrek koji je mogao da povede čoveka nazad u duhovni svet. Bo�ansko
Duhovni Hristos morao je da dođe ljudima u fizičkom telu. Morao je da ponovo
siđe bog, tako da omogući čoveku da ponovo mo�e da nađe put nazad u duhovni
svet.
Panorama
unutra�njosti Panteona u Rimu od 180� sastavljena od 7 fotografija.
Panteon Kupola u Rimu -
Mandala
Solomonov Pečat Sreće -
Hebrejska Mandala
Vremenom kako je čovekovo hodoča�će kroz materiju napredovalo
tako se i menjao čovekov odnos prema Hramovima a samim time i Mandalama.
Jevrejski narod koji je imao misiju da iz sebe izluči esenciju pogodnu za
silazak i utelovljenje Hrista, takođe ima svoje Mandale. Njegova
najpoznatija Mandala je Solomonov pečat.
Dok su Grci te�ili da naprave mesta na zemlji gde će moći da
borave bogovi, dotle je u gotskim katedralama boravio bog tek ako su u njima
boravili vernici. Gotske katedrale tek zajedno sa skupom svojih vernika kao
njen sastavni deo omogućava priziv i prisutnost Bo�anstva odnosno Boga. Sa
svojim �iljatim svodovima i prozorima gotske katedrale koje su ispunjene sa
svojim vernicima čija srca plamte i čije su ruke pobo�no sklopljene sa
iskrenom molitvom u srcu i na svojim usnama, zajedno sačinjavaju oblik i
celinu Mandale kojom se priziva Bog. Gotske katedrale prazne i same bez
vernika samo su lepe građevine, one su bez vernika samo polu potpune.
Međutim kada su one ispunjene vernicima, koji sa velikom nadom u srcu i
pobo�no�ću slu�aju sve�tenikova biblijska čitanja dok se sunčeva svetlost
prelama u raznobojnim bojama probijajući se kroz vitra�e, obojene prozore
one čine jedinstveni veličanstveni utisak i priziv Duha Svetoga �to ima
dejstvo i čini to da se vernici jo� vi�e i jo� sna�nije uzdignu u Duhu i
svojoj molitvi posvećenu Bogu. U takvim katedralama ispunjenim vernicima se
mo�e reći da je prisutan Bog.
Kupolasta
Struktura - Velika Mandala
Crkva Kupola enterijer, San Lawrenz, Gozo,
Malta � Mandala
Jo�
jedna od neverovatnih unutra�njosti crkve u Naxar na Malti. Ovde gledamo
direktno u baroknu kupolu.
Enterijer unutra�njosti Mosta Crkve na Malti
- Mandala
Rotunda Sv. Marija Asunta, ponekad skraćeno Mosta Dome je
crkva u Mosti, Malti. Sagrađena je u 19. veku na mestu prethodne crkve, nju
je projektovao Malte�ki arhitekta Đorđo Grognet. Njena kupola je među
najvećim u svetu, sa prečnikom od 37 metara (122ft). Rotunda je treća
najveća crkvena kupola u Evropi i deveta po veličini u svetu.
Severna
Ru�a u Bogorodičinoj Crkvi, Notre Dame, Paris -
Mandala
Severna ru�a čuvena Gotske katedrale u Parizu, Notr Dam, ima
u svom sredi�tu predstavljenu Bla�ene Device Marije i Dete Hrista u svome
Veličanstvu, koji je okru�en prorocima i svetiteljima. U Gotskim katedralama
i crkava, gde se ru�e često nalaze iznad Zapadnih Vrata, najče�ći sadr�aj
slike na vitra�u je onaj koji sadr�i Poslednji Sud, koji je po dugoj
tradiciju bio prikazivan u muralu ili staklu na zapadnom zidu zgrade.
U takvim prozorime Hristos se prikazuje u sredi�tu u samom
centru sa svetlom i u svetlu dok su oko njega simboli četiri pisaca
Jevanđelja, Apostoli, Proroci, Sveci i Anđeli. Neki prozori prikazuju Bo�iju
vlast nad Nebom i Zemljom, uključujući zodijački znake i nazive meseci. Kada
se rozete koriste sa poprečnom delom zavr�etaka, a tada jedan od tih prozora
je često posvećen Mariji kao Isusovoj Majci. U modernoj katoličkoj misli,
ru�a je prozor koji je često povezivan sa Bogorodicom, jer jedan od njenih
titula, na koje nas upućuje Sveti Bernar od Claurvauka, Mistična Ru�a.
Međutim, specifične asocijacija Marije sa prozorom ru�e je nastala verovatno
u srednjem veku, jer se pojam �Ru�ičnji Prozor� nije smislio sve do 17.
veka, i vremena kada je nekoliko takvih prozora bilo izgrađeno. Međutim, u
19. i 20. veku, uz o�ivljavanje Gotičkog stila mnogo vitra�a je ugrađeno u
rozete, kako u nove crkve i tako i u restaurisane stare crkve, i oni su bili
je posvećeni Devici Mariji.
Bakminster Fuler je pro�irio dizajn na kupoli sa čuvenom
geodezijskom strukturnom kupolom. Struktura kupole ima najveći odnos
zatvorenog prostora prema spoljnoj povr�ini, prilikom čega svi strukturni
članovi podjednako doprinose celini, velikoj strukturalnoj reprezentaciji
Mandale!
Geodezijska
Dome Struktura Skoli�te patentirana 1954 od strane Richard Buckminster
Fuller - Velika Mandala
Dakle iz ovog kratkog izlaganja bi moglo da se zaključi da
nas poreklo znanja o Mandalama vodi duboko u pro�lost, preko drevne
Atlantide čak do drugih Zvezdanih sistema, i da je ona deo prvobitne
bo�anske nauke sa Izvora svega postojećeg.
Mandala - mikrokosmos slika
makrokosmosa
Po�to Mandala svojom geometrijom, oblikom, bojama, svetlosnim
efektom i energijom kojom isijava mo�e da reprezentuje čitav univerzum ili
neki njegov pojedinačni deo, zbog toga Mandala predstavlja ujedinjenje
mikrokosmosa i makrokosmosa, poput nas samih koji smo i sami deo veoma
komplikovanog kosmičkog dizajna. Mandala u sebi sadr�i mnogo vi�e nego �to
se na prvi pogled mo�e videti kao slika sa na�im parom očiju, jer pomoću
na�ih očiju mi vidimo u Mandali samo njen trenutni i privremeni spolja�nji
odbljesak kao trenutni zapis u na�em prostoru i vremenu. Ona se mo�e
koristiti kao vozilo za istra�ivanje umetnosti, nauke, religije, svesti i
celokupnog �ivota. Mandala u sebi sadr�i enciklopediju konačnosti i mapu
puta do beskonačnosti.
Karl Gustav Jung je rekao da Mandala simbolizuje sigurno
unutra�nje utoči�te gde se odvija pomirenje i vraća se celovitost na�eg
bića; ona kao sinteza karakterističnih elemenata u jedinstvenom zajedničkom
planu predstavlja osnovnu prirodu postojanja. Jung je koristio različite
Mandale za svoj lični razvoj i on je mnogo pisao o tim svojim iskustvima.
Rečeno nam je od strane Tibetanskih Budista da se Mandala
sastoji od pet ekselencija:
1. Učitelja,
2. Poruke,
3. Publike ili posmatrača,
4. Prostora i
5. Vremena.
Publika ili posmatrač su u ovom trenutku evolucije čoveka i
čovečanstva neophodni da bi mandala u potpunosti imala svoje dejstvo. Gde
nema posmatrača, nema ni mandale. Tibetanski Budisti posmatraju Mandalu kao
imaginarnu palatu u kojoj oni kontempliraju tokom svoje meditacije. Svaki
objekat simbol ili reč u palati ima poseban značaj, koji predstavlja neki
aspekt univerzalne kosmičke mudrosti ili podsećaju meditanta na neki vodeći
princip. Tradicija koliko i evolucija diktiraju oblike, veličine i boje ovih
objekata. Postoji bezbroj različitih mandala, svaka sa svojom različitom
lekcijom kojom mo�e da nas uči. Većina mandala sadr�i u sebi Duh Bo�anstava,
kao i ne�ivih objekata.
Mandale su obično prikazane u dve dimenzije, a najče�će su izrađene od
papira, tekstila i obojenog peska, ali su one istovremeno
multidimenzionalne. U pesku se slika obojenim peskom, a zatim se postavlja
pa�ljivo na veliki, ravan sto. Trodimenzionalna Mandala je projektovana na
jedinstven način koja prikazuje unutra�njost jednako kao i zidove palate.
Bo�anstva su često predstavljena sanskritskim slovima. Mandala se često
ilustruje kao palata sa četiri kapije, koje se suočavaju sa četiri strane
sveta. Kapije su čuvane od strane četiri ljutih čuvara vrata. Pre nego �to
meditant stigne do vrata, on mora, međutim, da prođe kroz četiri spolja�nja
kruga: preči�ćavajuću vatru mudrosti, vajra krug, krug sa osam grobnica, i
lotosov krug. U budističkim mandalama u centru mandale je često sme�ten
lotosov cvet sa osam latica, koji počiva na krevetu od nakita.
Mnogo toga je poznato i ispisano o pravljenju i primeni
Mandala na mističnom Istoku, dok je Zapadna misterijska tradicija zbog svog
drugačijeg razvoja imala znatno te�i put i svoje neiscrpno i bogato znanje o
Mandalama je morala da sakrije od očiju javnosti. Ovo neiscrpno misterijsko
znanje je u Zapadnoj misterijskoj tradiciji prene�eno kroz prostor i vreme
do nas i putem Alhemičarsko Hermetičke tradicije.
Dodatak 1
Simboli, neuni�tivi prenosioci mudrosti
Autor:
Vilmo� Jakobi
Drevno tumačenje kako običnih simbola, tako isto čuvara
velikog ogromnog znanja prvobitne bo�anske nauke koja se otkriva kroz simbol
bilo je sveukupno, celovito i mnogo dublje nego �to to sada�nje ljudsko biće
mo�e i da zamisli. U svim svetim misterijama kada se govorilo o najdubljim
tajnama i veličanstvenim kosmičkim događajima kroz sva vremena, osećalo se
kao da su govor i reči slab način izra�avanja. Naime reči nisu bile dovoljno
sna�ne da bi utisnule istinsko znanje, značaj i veličanstvenost nekog
kosmičkog događaja u ljudsku du�u na takav način da bi se ostavio zapis za
buduća pokoljenja, dok je simbol to mogao. To je jedan od razloga zbog čega
prvobitno tumačenje simbola nije bilo samo u domenu verbalnog izra�avanja,
već je simbol čitan bogoboja�ljivo sa simpatijom, dubokim po�tovanjem i
razumevanjem. Pri tome je svaki simbol, bio on prost u vidu crte, kruga, ili
�samo� tačke, tumačen pravilno i dosledno. Za simbol se govorilo da se
poznaje tek onda kada se otkrije istinska duhovna stvarnost koja je utisnuta
u njega.
�ta mo�emo primetiti ili shvatiti ako prepoznamo su�tinu
simbola? Da li bi simbol mogli gledati samo kao obele�je, kao pro�lost ili
kao stvarnost koja je tako zabele�ena da bi večito trajala? Prvobitni
simboli su u praiskonska vremena bili isti, bez obzira da li su se nalazili
na severu, jugu, istoku ili zapadu; oni su bili zapis koji opominje, uči i
opra�ta. Iako je pro�lost izmerena milijardama godina, simboli kroz vreme i
prostor isijavaju duboku duhovnu su�tinu, a očitavanjem nam otkrivaju svoju
lepotu, funkciju i upućuju nas na izvori�te velikog i ogromnog znanja
prvobitne bo�anske nauke. Drugačije rečeno simbol je poruka od strane
bo�anskog bića, izaslanik koji uspeva da nam kroz vreme i prostor �apne
tajnu, onu koja ru�i sve prepreke, i uspeva da prespoji nepregledno vreme do
tačke sada�njosti, odnosno momenta i�čitavanja simbola, pa i dalje. Najbolje
su shvatane one slike, simboli koji su se ukazivali i koji su se mogli
videti u kretanju kosmosa, kroz putanje zvezda i njihovih konstelacija, kroz
događaje ekvinocija ili pomračenja Sunca ili Meseca. Tada je ono
najočiglednije moglo najlak�e simbolom da se izrazi, i da se u njega utisne
duhovna su�tina koju je veličanstveni događaj ostavljao kao trag u ljudskim
du�ama.
Tako, drevni izaslanik, sam oblik simbola i ono �to je
akumulirano u njemu, predaje kroz prostor i vreme pred noge sada�njem
ljudskom biću duhovnu stvarnost koja je utisnuta u njega. Sve �to se de�ava
na Zemlji i čoveku jeste odraz onoga �to se de�ava u Kosmosu; mikrokosmos je
slika makrokosmosa, i zbog toga je ono �to je bilo prisutno u kosmičkom
prostoru, postalo najdublje sredstvo izra�avanja. Veza mikrokosmosa sa
makrokosmosom je najdublja veza koja treba da ispuni svako ljudsko biće sa
dubokim po�tovanjem o svemu onome �to nam simboli kao bo�anski izaslanici
govore o velikim kosmičkim događajima u ljudskoj evoluciji.
A �ta zapravo jeste i zbog čega jeste simbol nastao? Simboli,
te slike koje su nam sačuvane u nasleđe, predstavljaju izraz praiskonskih
tajni, pri tome mi svaki simbol mo�emo da svedemo na neko stvarno viđenje,
jer ne postoji nijedan simbol, niti mit koji nije prvo bio viđen kao
stvarnost. Sa drugog gledi�ta, simbol nije ni manje ni vi�e nego izgubljeno
vreme i prostor koje treba premostiti. Simbol označava vreme i prostor koje
je jo� prisutno svuda oko nas, koji nam kroz slike daju jasne poruke, mada
mi vidimo samo njihove obrise ili zvučne konture. Te konture su za nas jo�
uvek sive boje, i one predstavljaju neizbrisivo prostorni i vremenski trag.
Ovaj prostorno vremenski trag je pretočen u tradiciju simbola
da bi umanjio na�e neznanje i time nam olak�ao ionako klizav �ivotni
planetarni put. Tako nam mitovi i legende iz praiskonskih vremena govore u
slikama i simbolima, a oni govore o stvarnim činjenicama koje su se desile u
prastara vremena, ti simboli i slike nam govore istinitije i jasnije o tim
događajima nego �to nam to mo�e reći ijedna grana savremene nauke, poput
arheologije, paleontologije, antropologije, geologije� Jer ove nauke se
nalaze u predvorju Palate veličanstvene prvobitne bo�anske nauke, one stoje
jo� uvek neme u pogledu svog punog kapaciteta znanja da bi nam mogle
ponuditi prave i istinite odgovore, kako o su�tini na�eg postojanja tako i o
tajnama nastanka sveta.
Ponekad veoma apstraktan simbol, za nas prelazi u podesan
znak onog trenutka kada on jednostavno ostvari posledicu u domenu
materijalnog saznanja ostvarenja, tog trenutka simboli iznose iz mraka na
svetlost dana svoj prvobitni izvor, i time nam ukazuju da su simboli kao
noćobdije koji nikada ne spavaju. Prema tome, simbol se spoznajom mora iz
mraka neznanja i zaborava izneti ponovo na svetlost dana, potom ga treba
postaviti na presto istine u svakom od nas, a sam presto zategnuti nitima
bo�anskog čoveka, čistog i sjajnog, kao bru�en gorski kristal, ispran na
samom pra�izvoru prvobitne bo�anske nauke. Dakle, samo značenje simbola
treba u na�oj svesti da bude tako proči�ćeno, kao gorski kristal kroz koga
sa jedne strane ulazi bela svetlost a sa druge strane izlaze sve dugine
boje; sve se to odigrava iznad pustinje neznanja sada�njeg ljudskog bića
koji stoji nem usred zvezda i peska, dok mu gorski kristal obja�njava u kom
smeru treba treba da ide, a on sam lebdi u vazduhu. Vremenom su sami izvorni
simboli ispreturani, zamenjeni različitim tumačenjima od onog izvornog, �to
je i dovelo do toga da se jedan isti simbol na različitim delovima planete
tumači i vrednuje potpuno drugačije.
�Da li je Atlantida Piramida, da li je Piramida Atlantida,
dok i sam slepi ne oseti o�tar brid svetlosti na svojim dlanovima�
Gorski Kristal
Nekada se pisalo u slikama, a raspravljalo se u simbolima,
jer su ljudi bili bli�i području � prostoru prvobitnog dejstva ili astrala.
Tada su Zemlja i Nebo bili vidljivi ljudskim bićima pa su simboli i slike
kao i njihova značenja bili bli�e samoj su�tini, odnosno materija, energija,
prostor i vreme su imali svog vidljivog zajedničkog imenitelja koji je bio
opisan slikom i simbolom i njegovim značenjem. Drevni mudraci kao izaslanici
večnosti, su prenosili svoje znanje putem slika i simbola, jer kada se
koriste sa dubokim razumevanjem oni mogu da izazovu u čoveku svesnost o onim
velikim kosmičkim činjenicama i time ih sačuvaju od zaborava, jer simboli su
neuni�tivi.
Vremenom je ljudsko biće sve vi�e tonulo u materiju, svojim
zaboravom prestalo da primećuje prostor prvobitnog dejstva � astrala, to je
bio razlog zbog čega je ono postepeno izgubilo mogućnost razumevanja slike,
simbola i razlog za�to ih je prevelo u domen natprirodnog. Tokom dugog
vremenskog perioda simboli su ljudskom biću postepeno prestali da budu
razumljivi, i tada ih je on zaboraviv�i prvobitnu bo�ansku nauku i be�eći od
svoga neznanja, uzdigao na nivo dalekog i nedokučivog, i time krenuo drugim
pravcem od onoga koji mu je simbol svojim postojanjem nudio, od pravca kojim
je on trebalo da ide i koji mu je bio sudbinski zacrtan. Znanje koje je
nasleđeno od bo�anskih bića vremenom je bledelo iako se i dalje mo�e videti
u iskrzanom obliku kroz Piramide, Sfinge i ostale drevne monumentalne
građevine.
Ljudsko biće je poruku koju je dobio u vidu slika i simbola
od strane bo�anskih bića i njihovo veliko i ogromno znanje preveo u domen
čuda, pri tome zaboraviv�i na sopstvenu slavnu bo�ansku pro�lost. Ljudsko
biće je zamenilo svoju drevnu i bogatu istoriju za trenutak gde se novcem
mo�e zameniti sve pa i sami simboli, znanje i znamenje, dok oni ipak
strpljivo čekaju svoje pravo vreme da njihova tajna bude ponovo otkrivena od
strane budućih generacija. Ovde treba jo� reći i to da će veličanstveni
spiralni kosmički tok, zakonima velikog ustrojstva neba navesti i primorati
ljudsko biće da iz blata neznanja i zaborava na svetlost dana izvadi i
otkrije samu su�tinu. Su�tinu koja predstavlja nedostajuću sliku mozaika,
koja mu kroz vreme otkriva bit i put, koji vodi do istinite objave značenja
simbola.
Priscilijanizam -
Anatomski Čovek
Dodatak 2
Amblemi - mandale
sredstvo za dostizanje vi�ih stanja svesti
Autori:
Aca i Ranka
Visita Interiora Terra
Rectificanto Inveniens Occultum Lapidem L�Azoth des Philosophes, Basil
Valentine, Paris, 1659. Solve et Coagula
Za razliku od toka znanja mističnog Istoka
gde se znanje o Mandalama nesmetano negovalo, prenosilo i razvijalo, gde su
one bile veoma po�tovane i cenjene od strane svih ljudi, za to vreme, na
Zapadu u srednjovekovnoj Evropi je zbog progona i spaljivanja od strane
Katoličke Crkve i Inkvizicije Alhemičarsko Hermetičko znanje o Mandalama �
Amblemima moralo da pređe u ilegalu, da krene tajnim putevima. Tada su oni
postali tajni crte�i i gravure jo� tajnijih dru�tava, pojedinih grupa i
odabranih pojedinaca koji su poznavali njihovu istinsku dubinu, sjaj, lepotu
i vrednost.
Proces prelaska u ilegalu se naglo ubrzao
posle spaljivanja na lomači čuvenog Hermetičara Đordana Bruna od strane
Rimske Crkve. Jedno od tajnih dru�tava se zvalo Nevidljivo Bratstvo, a
postojao je i Nevidljivi Koled�. Tako je znanje o Alhemičarskim Mandalama �
Amblemima moralo da se sakrije, jer su one bile najtajniji prenosioci
ogromnog i neiscrpnog misterijskog znanja i Zapadne mudrosti u mračnim i
krvavim vremenima. Nevidljivi Koled� je imao planove o univerzalnom
magijskom jeziku koji će se prenositi putem simbola i slika pomoću kojih će
moći da se komunicira sa svim narodima sveta, jer su one prenosile tajnu
stvaranja kosmosa, čovečanstva i čoveka.
Čitav zbir kosmičkih istina �ivi skriveno u
Alhemičarskim Mandalama � Amblemima, i sama Mandala predstavlja jedan oblik
Bo�anske kreacije. Tvorci Hermetičko Alhemičarskih Mandala � Amblema su
videli vreme i prostor duhovnim očima, oni su videli da je taj prostor
pro�et �ivim silama, videli su kretanje �ivih sila u prostoru, jer oni su
imali okultni osećaj za prostor.
Duga hermetička tradicija pro�ima drevnu
misterijsku mudrost i njen tok mo�emo pratiti i do dana�nje savremene nauke,
koja istra�uje promene i preobra�aje koji se danas de�avaju. U dana�nje
vreme ubrzane duhovne transformacije čoveka, čovečanstva, usled priliva
ogromne količine energije svesti u na� deo univerzuma, kao i galopirajućeg
doba razvoja moderne inovativne tehnologije Alhemičarske Mandale � Amblemi
su obnovile svoj izvorni smisao i ponovo povratile deo svog prvobitnog
sjaja, posle du�eg vremenskog perioda gde su bile skoro zaboravljene,
prekrivene pra�inom i koprenom vremena.
"Prva Faza Velikog
Dela� poznatija kao �Alhemičarska Laboratorija�. Naslikana laboratorija je
delo arhitektonskog slikara Hans Vredeman de Vries (1527 � 1604) i prikazuje
Khunratha u njegovoj laboratoriji.
Iako hermetička nauka poseduje veoma razrađen
organizovani sistem metafizičkih simbola u vidu Alhemičarskih Mandala �
Amblema, koje slu�e kao arhetipske mape ugravirane u na�e unutra�nje biće, i
kao vozilo za uzdizanje svesti ljudskog bića, na �alost oni su se dugi niz
godina koristili za ukra�avanje knjiga, za heraldiku, za pravljenje logoa i
naslovnih slogana raznih poslovnih kompanija i dru�tvenih manifestacija.
Alhemičarske Mandale � Amblemi su u poslednjih 30 godina zbacile sa sebe veo
zaborava i pojavile su se ponovo u svetlosti dana gde su priznate kao
najfiniji primeri umetnosti i graviranja.
U ezoterijskim i okultnim knjigama
Alhemičarske Mandale � Amblemi su prikazivane tako da nemaju skoro nikakvu
zajedničku vezu sa sadr�ajem knjige, ili su sa druge strane obja�njavani
povr�no, simbolično, veoma �turo, i samo psiholo�ki; pri tome nije uva�avana
niti dodirnuta njihova istinska dubina, njihov sjaj i značaj. Naime,
Alhemičarske Mandale � Amblemi, kao �to ćemo kasnije videti, nose u sebi
utisnut moćni ezoterični i okultni sadr�aj koji svojim dubokim, smislenim
arhetipskim porukama mogu biti iskori�ćeni kao izvanredno pomoćno sredstvo i
vozilo za razvoj svesti čoveka i to na sva četiri nivoa: duhovnom,
astralnom, eterskom i fizičkom nivou.
Putem simbola koji su prikazani na
Alhemičarskim Amblemima se mo�e stupiti u kontakt sa duhovnim bićima koja
stoje iza neke duhovne stvarnosti koja je utisnuta u Alhemičarsku Mandalu �
Amblem. Naime, drevni mudraci, Adepti Zapadnog okultizma su u njih utkali
najvi�u mudrost, bilo da ona potiče od Elohima, Deva, ili drugih Bo�anskih
bića koja nam se putem arhetipskih slika iz polja prvobitnog dejstva �
astrala, obraćaju. Ahemičarske Mandale � Amblemi ciljaju direktno u centar
na�eg bića prenoseći nam arhetipske slike koje su povezane sa su�tinom
duhovne stvarnosti koja je utisnuta u Amblem, putem primene svete
geometrije, specifičnih oblika, boja, simbola, neobičnog pejza�a i teksta.
Alhemičarske Mandale � Amblemi su
projektovani tako da mogu biti portal za uzdizanje na�e svesti i susret sa
bićima koja tkaju u vi�im ravnima postojanja, ako od njih dobijemo dozvolu i
ako smo mi za taj susret prethodno dobro pripremljeni; tek tada nam Amblem
otkriva znanje, ono koje je od nas sakrivano vekovima.
Amblemi imaju u sebi moć da aktiviraju i
pokrenu celokupno ljudsko biće iznutra ka daljnjem njegovom usavr�avanju, i
usmere ga spontano ka sopstvenoj samorealizaciji, a koja je veoma bitna za
sada�nji razvoj ljudske du�e. Oni to čine pomoću slo�enog sistema simbola
koji predstavljaju stvarne mape za putovanje i predstavljaju vozilo za
kretanje svesti kroz različite ravni postojanja univerzuma, oni se u ti�ini
obraćaju direktno na�em arhetipskom, izvornom biću.
Ako ispravno radimo sa Alhemičarskim
Mandalama � Amblemima sa velikom pa�ljivo�ću, svesno, na�im umom i srcem
videćemo da oni poseduju neku vrstu unutra�njeg �ivota kao i to da Amblemi u
sebi nose istinska bo�anska svojstva. Alhemičarske Mandale � Amblemi nisu
samo ključevi za otključavanje tajne drevnih hermetičkih i alhemijskih
misterija već su oni nosioci neke vrste �ive duhovne sile koje mogu da
deluju u na�im du�ama, ako ih ispravno koristimo. Oni nas vode kroz prostore
ti�ine, kroz kapiju prostora i vremena večnosti otkrivajući nam pri tome
skrivene �ivotne duhovne sile koje deluju kako unutar na�eg sopstva tako i
izvan nas u čitavom Univerzumu.
Onoliko koliko smo mi spremni i koliko mo�emo
da zakoračimo u svet Amblema i njegovu slo�enu mre�u simbola upravo toliko
će i on svojim sadr�ajem, koji predstavlja stvarne mape arhetipskih slika za
putovanje u vi�e ravni postojanja omogućiti nama kretanje kroz njih i
susrete sa bićima koji tamo obitavaju i tkaju, jer te arhetipske mape su
istinski ugravirane u na�e unutara�nje biće.
Da bi simboli i tekst na Alhemičarskim
Mandalama � Amblemima mogli ispravno da deluju u na�im du�ama mi moramo
ispravno da ih kontempliramo, da ih ispravno shvatimo, i za to je potrebno
da budemo prethodno dobro pripremljeni, da bi ih na ispravan način primili u
na�u du�u. U ovom kratkom spisu su date samo neke tehnike kori�ćenja
Alhemičarskih Mandala � Amblema pomoću kojih se one mogu pa�ljivo koristiti
za svoj duhovni razvoj.
U daljem tekstu radi lak�eg izlaganja će se
umesto Alhemičarske Mandale � Amblemi koristiti izraz Amblemi.
Alhemijski simbol Smaragdne
Tablice iz rozenkrojcerskih simbola ustanovljen 1875 godine
Neke sugestije prilikom meditacije na Ambleme
- Mandale
Priprema:
Prvi korak praktičnog rada sa Amblemom
podrazumeva pripremu koja počinje pronala�enjem �to kvalitetnijeg primerka
Amblema, u odgovarajućoj veličini i u �to boljoj rezoluciji, tako da se na
njemu jasno vide najsitniji detalji koji mogu biti bitni u razradi njegove
slo�ene simbolike. Veličina Amblema treba da se proceni po svom ličnom
do�ivljaju, u skladu sa onim �to najprisnije osećamo u na�oj du�i. Ovde
treba istaći da će nam nekada vi�e odgovarati veći Amblem dok će nam drugi
put odgovarati njegova manja reprodukcija, a sve to u zavisnosti od ličnog
afiniteta osobe i kondenzacije energije koju osećamo u samom Amblemu. Ovde
će praktikant primetiti da isti Amblemi različitih veličina mogu da nam
pričaju drugačije priče, i da za svaki Amblem najpogodnija veličina mo�e da
bude različita.
Mo�e nam se desiti da imamo potrebu da radimo
sa jednim Amblemom, a moguće je da imamo potrebu da radimo sa celom serijom
Amblema. Ako radimo sa celom serijom Amblema najbolje bi bilo da nađemo
reprodukciju svakog pojedinačnog Amblema, a tek nakon �to ih sve obradimo
pojedinačno onda da nađemo zajedničku reprodukciju na kojoj su Amblemi
poređani tako da oni zajedno stvaraju logičnu priču. Da bi mogli da se
ispravno pribli�imo biću Amblema mi treba prethodno sebe da oslobodimo od
bilo kakvih predrasuda i projekcija. I zato je najbolje da radimo sa
Amblemima izvan knjige, na pojedinačnom primerku, da nas sadr�aj knjige ili
kontekst u koji je pisac smestio simbol ne bi ometao prilikom rada sa njime.
Iz tog razloga se preporučuje metodologija mnogostrukosti pristupa samoj
materiji i obja�njenjima simbola koji se nalaze na Amblemu. Tek kada su
simboli van nametnutog konteksta onda oni mogu da počnu da nam otkrivaju
svoju unutra�nju duhovnu su�tinu i značenje, i tada oni mogu da postanu
vozila za prenos u vi�e regione svesnosti.
Dalje pribli�avanje Amblemu treba od nas da
teče ka njemu tako �to prvo počnemo da se upoznajemo sa značenjem njegovih
simbola. Kada započnemo proces upoznavanja sa simbolima koji se nalaze na
Amblemu, tada istovremeno uzajamno nastaje i povratni proces, oni počinju
nesvesno da odzvanjaju u nama i otključavaju nam svoje tajne projektujući
unutar nas svoje arhetipske slike i ideje. U analizu Amblema ne smemo da
�urimo intelektualno, čisto filozofski, već treba da dopustimo da se između
nas i njegovih simbola razvije međusobni unutra�nji odnos poverenja,
po�tovanja i razumevanja i to tako �to sebi dozvolimo se oni utkaju u na�u
du�u, i počnu da govore za nas u na�oj svakodnevnici. Tek kada se mi
pove�emo sa simbolom i on postane deo na�eg svakodnevnog �ivota tada će nam
on otvoriti put ka istinskom razumevanju njegove su�tine i biti, mi ćemo
početi da ga razumemo kroz sopstveno iskustvo i na� unutra�nji dijalog, za
razliku od prvobitnog stava kada smo bili samo spolja�nji posmatrači.
Tek kada mi u svoj svakodnevni �ivot utkamo u
potpunosti unutra�nju osnovu slo�ene mre�e simbola koji se nalaze na
Amblemu, tek tada oni počinju da otkrivaju kroz istinsko razumevanje svoje
najdublje biće unutar nas. Amblemi na sebi obično imaju gusto zbijenu mre�u
običnih, zagonetnih i mističnih simbola koji nam vraćaju u �ivot i na�u
svest duhovni sadr�aj, upravo onoliko sa koliko pa�nje, razumevanja i
po�tovanja mi priđemo prema njima. Međutim, ezoterično gledano oni nisu samo
ogledala u kojima se mogu narcisoidno odra�avati na�i filozofski pogledi na
svet, u stvari Amblemi u sebi poseduju �ivi duh koji prevazilazi takve
projekcije, i svako prvobitno intelektualno razumevanje.
Lepota su�tine Amblema stoji izvan njegovog
vidljivog prikaza, izvan njegovih prelepo graviranih i utisnutih linija, ona
stoji u njegovom sadr�aju koji mi treba da oslobodimo iz gravure ili papira
i potom da ga o�ivimo u nama, u na�oj du�i. Tek kada se u na�oj du�i
susretnemo sa su�tinom Amblema tek tu mo�emo otkriti njegovu istinsku
lepotu, tu se nalazi tačka postignuća. U ovoj fazi rada sa Amblemom, bilo da
radimo sa pojedinačnim primerkom ili sa čitavim nizom Amblema ako to radimo
ispravno, mi ćemo postepeno razvijati unutra�nji dijalog sa njegovim
simbolima u na�em umu i u na�oj du�i, tako da će vremenom oni postati deo
na�eg unutra�njeg �ivota.
Ovde treba napomenuti da u odnosu između nas
i Amblema treba razviti potpunu spontanost, sa njima je najbolje raditi u
skladu sa inspiracijom, osećanjima i entuzijazmom jer će nas upravo takav
pristup Amblemu u određenom trenutku spremnosti i otvorenosti na�eg uma i
srca odvesti do najdubljih uvida i omogućiti mu da vremenom o�ivi u nama.
Suprotno tome stroga disciplina prilikom rada sa Amblemom bi mogla da dovede
do osećanja prisile unutar nas i mogla bi zatvoriti na�oj svesti vrata
mogućnosti spontanog ulaska u vi�e ravni postojanja. Razvijajući spontani
odnos sa Amblemom nakon nekoliko nedelja, doći ćemo do toga da nesvesno čak
i najsitniji detalji, bez stresa ili pritiska postanu utkani u na�
unutra�nji svet. Zato je pogodno ako se Amblemi mogu plastificirati i
napraviti pogodnim tako da ih uvek mo�emo nositi sa sobom, da nam uvek budu
pri ruci dok radimo sa njima. U kući im mo�emo napraviti malu �ivotnu
sredinu poput table na zidu ili stola sa kojeg nam oni uvek mogu otkrivati
svoj mudri sadr�aj, svoju su�tinu i bit.
Amblem zahteva veoma duboko razumevanje, a za
to je potrebno dr�ati kompleksnu simboliku celog Amblema u sebi, i potrebno
je vreme da se razumevanje o njemu utka u na�u du�u, kao neka navika. Tek
tada mo�emo reći da smo spremni da počnemo na� rad sa Amblemom na istinski
kreativan način i da sa njime pro�ivimo stvarno iskustvo, bilo da se radi o
pojedinačnom ili o čitavom nizu Amblema.
Amblemi mogu biti i 3D makete mada su oni
obično prikazani kao ravne 2D gravure ili ploče kru�nog, kvadratnog,
pravougaonog ili ponekad trouglastog oblika. U početnom radu sa Amblemom,
izbor njegovog oblika fokusira i usmerava na�u pa�nju tako da mo�emo da
pristupimo Amblemu samo kroz njega, a oblik je taj koji čini simbole toliko
moćnim. Oblik Amblema ima svoju korespodenciju sa ramom slike. U izvesnom
smislu oni su pomoću oblika � rama slike, ezoterično za�tićeni. Adepti
Hermetičke nauke su duboke ezoterijske ve�be sabili u ove simbole na takav
način da oni ostanu u potpunosti bezopasni za one koji nisu u stanju da
pronađu unutar sebe duhovne snage koje su potrebne za rad sa Amblemima, na
takav način da ih postave u �ivot i vaskrsnu u aktivnosti svoje du�e. To
nije slučaj za neke druge metode prenosa ezoteričnih ve�bi, kao �to su
rituali, meditacije, rad sa Drvetom �ivota, mantrama koje često mogu imati
neobični i uznemirujući efekat za nepripremljene du�e. Rituali koji trebaju
da budu kori�ćeni u bilo kom javnom kontekstu, treba da budu pa�ljivo
isplanirani i uravnote�eni do najsitnijih detalja tako da oni preterano ne
ometaju bilo koga od učesnika.
Ezoterični sadr�aj simbola na Amblemu je
dvostrukog karaktera, za spolja�njeg posmatrača koji simbole na Amblemu
posmatra samo kao lepe slike on ostaje sakriven, bezopasan i za�tićen u svom
okviru. U isto vreme za dobro obučenog praktikanta i onoga koji ume da
napravi korak kroz ram Amblema i od posmatrača postane učesnik, ezoterični
sadr�aj Amblema se aktivira, on u njemu o�ivljava. To je bitan trenutak,
momenat kada sam Amblem korakne ka nama i kada on napusti povr�inu na koju
je utisnut i kada on sebe ponovo obnavlja i o�ivljava u na�im ma�tovitim
slikama; tako isto i mi u svojoj unutra�njosti treba zauzvrat da napravimo
korak ka njemu, da uđemo u sferu delovanja Amblema.
Sam koncept Amblema kao predivnih gravura,
drvoreza i crte�a u boji u hermetičkoj tradiciji je pro�iren tekstualnim
hermetičkim alegorijama, koji se mogu pronaći u brojnim starim alhemičarskim
rukopisima. Ove tekstualne hermetičke alegorije je potrebno posmatrati kao
paralelan sadr�aj Amblema. Zaista, ako kontempliramo na tekstualne
alegorije, pretvarajući ih u sadr�aj kako nam određuje Amblem, onda dolazimo
do sledeće bitne tačke i momenta kada mi obuhvatamo celokupan sadr�aj
Amblema, tada nosimo slo�ene mre�e simbola i hermetičke alegorije zajedno
�ive unutar na�eg bića. To je trenutak kada treba da zakoračimo na�im
mentalnim i unutra�njim naporom u simboličnu akciju prema čitavom Amblemu
dajući mu �ivot.
Rebis
- Dve Stvari, Alhemičar između dva stanja realnosti. Jedinstvo suprotnosti,
krajnji cilj alhemičarske konjukcije, ujedinjeno mu�ko i �ensko, svesno i
nesvesno.
Kada radimo sa Amblemima onda moramo da ih
transformi�emo iz 2D ravne ploče u 3D prostor simbola u okviru koga mi
mo�emo stajati, u kome se mo�emo kretati i u kome se mo�e odvijati drama
Amblema. U ovom trenutku potrebno je početi meditirati nad sadr�ajem
Amblema, nad svakim pojedinačno, redosledom kako nam sugeri�e Amblem sve dok
ne uspemo da obuhvatimo na�om sve�ću čitav Amblem kao �ivu alegoriju sa svim
simbolima zajedno. Ovde moramo biti sigurni da smo obuhvatili kompletan
ezoterijski sadr�aj na Amblemu i ispravno razumeli. To je tačka za koju
mo�emo da ka�emo da je simbolički sadr�aj Amblema o�ivljen u nama.
Sada treba sebe da istreniramo da bez velike
prethodne pripreme ili rituala spontano u skladu sa na�om intuicijom i
inspiracijom skliznemo u vizualizaciju kroz na� Amblem, kroz njegov okvir u
prostor simbola, gde nam se odvija sadr�aj jednog po jednog simbola onako
kako to radnja na Amblemu zahteva od nas. U početku nam mo�e biti te�ko da
odr�imo koncentraciju i da prođemo kroz čitav niz simbola, međutim to nije
bitno, mi samo treba da nastavimo dalje sa praksom i da ovu ve�bu
vizualizacije ponovimo jednom dnevno, ili nedeljno ili po potrebi u
zavisnosti od svrhe Amblema.
Kako budemo ponavljali ve�bu, vremenom će ona
za nas postati rutinska, a mi ćemo sasvim lako moći da prođemo na�im
unutra�njim pogledom svaki simbol na Amblemu, i moći ćemo da prođemo kroz
sve Ambleme po redosledu. Nov trenutak u na�em napredovanju će se desiti
onda kada budemo mislili da se na� naizgled uobičajen napredak poremetio.
Naime, u jednom trenutku treba da do�ivimo da simboli počnu neuobičajeno da
se pomeraju, da iako znamo gde svaki od simbola treba da se nalazi na na�oj
mentalnoj tabli, nama sve postane zbrkano, kao u haosu. Ovo je bitan
trenutak na�eg napretka i pro�irenja na�e svesnosti, i ukoliko pre toga
nismo kroz intuiciju ili snove dobili upozorenje to je pravi trenutak kada
trebamo da dozvolimo na�oj svesti da odlučno kroči u prostor simbola. Sada
na�a meditacija treba da bude manje određena, time �to ćemo dozvolili na�oj
svesti da istra�uje nesmetano unutra�nji prostor simbola.
U ovoj fazi rada sa Amblemima je neophodno da
u na�oj meditaciji, na�em mentalnom prostoru napravimo za�titu, da napravimo
takvo okru�enje u kome će Amblem moći slobodno da razvija sebe a da pri tome
on istovremeno bude obuzdan u du�i. U tu svrhu se mo�e izgraditi na�e
unutra�nje lično zatvoreno svetili�te � hram, mo�e se vizualizirati mistično
ostrvo ograđeno mirnim morem, alhemijska retorta, jako utvrđen zamak� Svrha
meditativnog hermetizovanja jeste da se obezbedi i za�titi prostor u kome se
Amblem mo�e slobodno razvijati, kao i da se omogući meditantu lični osećaj
unutra�nje bezbednosti. Meditant se mo�e svakoga trenutka vratiti u svoj
unutra�nji hram, alhemičarsku retortu ili utvrđeni zamak. Ukoliko se ne
napravi unutra�nja mentalna za�tita i ograđen prostor mo�e se desiti da
meditanta simboli odvedu u prostore gde se on te�ko snalazi, �to ga mo�e
dovesti u blago dezorijentisano stanje i zbog toga je za početak je
preporučljivo koristiti hermetičku tehniku.
U ovoj fazi meditant obično do�ivljava blagu
dezorijentaciju, sve dok se njegova svest ne prilagodi promeni stanja i na
�iru percepciju. To je bitan trenutak na�eg rada kada meditant počne da
do�ivljava blagu dezorijentaciju, ona mo�e da utiče na njegove svakodnevne
odgovornosti i radne aktivnosti i kontakte sa ljudima, to su trenuci kada se
on oseća privremeno asocijalno, �to mo�e da traje nakon ve�be i do nekoliko
sati. Zbog takvih iskustava, i trenutaka kada se ljudi osećaju asocijalno
de�ava se da oni če�to odustanu od svog daljeg unutra�njog rada na sebi i
naprekta. Međutim, potrebno je reći da je u svojoj su�tini sam osećaj
privremene asocijalnosti izuzetno pozitivan proces, jer upravo on govori o
tome da se meditant nalazi na ispravnom putu, to je znak da je na�a psihička
energija ispravno razvijena, i da ona biva razmenjena pomoću polariteta
između arhetipova. Na �alost, od strane mnogih ovoj neprijatni proces blage
dezorenijentacije koji se de�ava na početku biva pogre�no tumačen sa
negativnim predznakom, mada je jedini stvarni razlog početne dezorijentacije
taj, �to proces promene svesti i mogućnost paralelnog vi�estrukog svesnog
do�ivljavanja, svesnog paralelnog �ivota na vi�e ravni jo� uvek nije u
potpunosti integrisan u na�e unutra�nje biće, u na� unutra�nji �ivot i �to
on nije postao deo na�e svakodnevne navike.
Nemoguće je ići u sitnije detalje u ovom
kratkom spisu, bilo da se radi o razradi same meditativne tehnike, bilo da
se radi o meditativnim iskustvima. Sada smo spremni da krenemo dalje u
razradu temelja ezoteričnog pogleda o nivoima meditativnog rada. Postoje 4
temeljne ravni na kojima funkcioni�e meditativni rad, a koja su ustanovljena
ezoteričnom praksom i radom sa Amblemima:
Duhovna ravan, čista svest bića �
egzistencijalni nivo.
Astralna ravan, energetski tok psihičke energije, odvijanje drame.
Eterična ravan, tkanje u �ivotnim silama.
Fizički nivo � spolja�nji susret sa Amblemom.
Fizička ravan:
Kada se prvi put vizualno susretnemo sa
Amblemom bilo da se on nalazi kao deo sadr�aja knjige ili da je on prikazan
samostalno kao slika, to je na� prvi kontakt sa Amblemom na fizičkoj ravni.
Dakle, mi moramo prvo da uspostavimo vizualni kontakt sa Amblemom, da
napravimo njegov trag � otisak u na�em fizičkom mozgu, tako da on postane
slika fizičkog obrazca koji počinje da postoji u na�em vizualnom sistemu. I
upravo tako, putem čula vida ezoterični Amblem dolazi prvi put u kontakt sa
nama kao smisleni fizički obrazac. Tu dolazi do izraza sama moć oblika
Amblema koja ima korespodenciju rama na slici, koji nam na samom početku
dodeljuje ulogu posmatrača i diriguje na�em vizualnom načinu pristupa
ezoteričnom sadr�aju koji se nalazi unutar Amblema, u okviru njegovog rama.
Međutim, dok mi uspemo da izgradimo sliku
ezoteričnog simbola u na�em fizičkom mozgu, istovremeno �iveći i radeći na�
svakodnevni posao uočićemo da je do�lo do uzajamne interakcije između nas i
Amblema, da ne�to sasvim novo nastaje iz ovog zajedničkog procesa
pribli�avanja. Svako će međusobno pribli�avanje do�iveti na ličan drugačiji
unutra�nji način.
Alhemičarsko
Drvo - 7 alhemičarskih procesa
Eterička ravan:
Amblemi koje su nam ostavili u nasleđe
istinski mudraci i veliki Adepti Zapadnog okultizma, su zaista moćni, oni u
sebi nose pa�ljivo polarizovane i uravnote�ene simbole koji stimuli�u na�e
unutra�nje biće, oni odjekuju sa unutra�njim arhetipskim strukturama na�eg
bića i pomoću njih aktiviraju, podi�u i �ire na�u svesnost i omogućuju nam
na taj način prodore u vi�e ravni postojanja. U tom smislu, simboli na
Amblemu počinju da pu�taju svoje korenje i počinju da rastu u na�em biću, i
u ovoj fazi mo�emo reći da oni nama dolaze u �ivot oslobođeni i uzdignuti iz
mrtvih oblika dok su počivali na spolja�njoj slici, papiru ili gravuri. Kada
ezoterični sadr�aj Amblema biva oslobođen sa njegove povr�ine i postane
ponovo o�ivljen u nama, kao deo na�e navike, tada se to ezoteričnim rečnikom
mo�e reći da je Amblem pro�eo etersko telo. Na fiziolo�kom nivou posmatrano
mo�e se reći da je mapirani crte� Amblema sa svojih izvornih fizičkih
karakteristika, pre�ao u vizuelnu memoriju na�eg mozga, da se manje
lokalizovan obrazac energije razgranao �irom na�eg bića, oslobođen fizičke
ravni, gde mo�e da počne da aktivira i kreira sadr�aje i asocijacije na
različitim nivoima svesti praktikanta. To se mo�e zamisliti kao kretanje
slike sa lokalizovanim receptorima u vizuelnom korteksu sve dok ona ne
postane ne � lokalizovana iznad dve mo�dane hemisfere analogno kao �to se
stvara 3D hologram iz informacija koje se mogu naću u svakoj tački na 2D
ploči. Ovaj proces je veoma neobičan, i nije bitno kako i koliko smo
odabrali da ga opi�emo čisto intelektualno, već je iskustvo rada sa Amblemom
ono koje će dovesti do istinskog razumevanja ovog procesa. Sledeća faza rada
sa Amblemom nas dovodi do njegovog dejstva na astralnoj ravni, i stoga
krenimo lagano napred.
Astralna ravan:
Ova faza zahteva od praktikanta da u
potunosti iskustveno do�ivi su�tinu Amblema, njegovih simbola i hermetičkih
alegorija, i ezoteričnim rečnikom ova faza se zove rad Amblema na astralnom
telu praktikanta. To podrazumeva stavljanje sebe u aktivan odnos sa
simbolima i hermetičkim alegorijama na Amblemu i uspostavljanje međusobne
komunikacije sa njegovim celokupnim sadr�ajem, tako da sami simboli sada
mogu da pričaju i da do�ivljavaju svoje transformacije, to je moment kada
emotivna struja talasajući pravi tkanje oko tebe. Sada Amblem često uzima
različite oblike unutra�nje dramatične akcije � drame, dok se u nama iz
dubine na�eg bića javljaju impulsi spoznaje postojanja duhovnog sveta koji
se u na�oj svesti ispoljavaju kroz smisao za primanje poruka i telepatsku
komunikaciju sa Amblemom.
U ovoj fazi na�eg rada sa Amblemom tehnika
hermetizovanja će doći do punog izra�aja zbog dobro postavljenih astralnih
čuvara, granica koje smo tokom na�eg dugog ve�banja utvrdili, na primer ako
smo koristili meditativnu tehniku hermetizma sigurnog unutra�njeg
svetili�ta. Za neiskusne meditante ovaj ponekad dinamičan proces mo�e da
bude veoma uzmemirujući. Zbog toga je ovde potrebno napomenuti neke metode
stvaranja čuvara, sigurnih granica i uslova za meditiranje, a na praktikantu
je da odluči koja metoda njemu najvi�e odgovara. Bitno je na samom početku
napraviti neku vrstu mape ili modela procesa poduhvata, jer oni nam daju
unutra�nju tačku oslonca, stabilnost i unutra�nji povoljan polo�aj ili
centar, gde mo�emo uvek da se privremeno povučemo u toku na�e meditacije i
da razmotrimo značaj na�eg unutra�njeg događaja. Izuzetno je povoljno
koristiti ezoterične tehnike koje u sebi sadr�e sisteme vezane za
kabalističko Drvo �ivota, tako da meditant skoro u svakom trenutku mo�e
dobiti neku vrstu razumevanja onoga �to se de�ava u unutra�njem iskustvu
mapiranjem događaja na �emi Drveta �ivota po pravilu korespodencije. Za
ovakav način meditativne ve�be je potrebno dobro poznavanje Sefira i Staza
na Drvetu �ivota. Naravno Drvo �ivota nosi u sebi određene osnovne
filozofske i verske strukture koje mogu da budu nepodesne za one pojedince
koji ne �ele da rade u okviru Kabalističke struje, a ona sama po sebi nije
bitna i presudna za ovu vrstu razvoja, unutra�njeg putovanja i rada sa
Amblemima; iako mo�e da se ka�e da kabalistički pristup zbog svoje
izvanredne uređenosti mo�e dati zadivljujuće rezultate, naročito ako se rad
sa Amblemima ukomponuje i u ritualni rad koji uključije i Drvo �ivota. Osim
Drveta �ivota postoje i mnogi drugi sistemi i u Istočnoj i Zapadnoj
tradiciji koji su pogodni za razumevanje unutra�njih polariteta i
arhetipskih sila koje proizilaze iz hermetičko alhemičarskog učenja i one su
jednako bitne i efikasne.
Iskrenim, predanim i marljivim radom svako će
biti u stanju da kroz sopstvena stečena iskustva izgradi u sebi i opi�e
takvu mapu koja će mu slu�iti za pronala�enje najboljeg načina za prolaz
kroz meditativne slo�ene mre�e simbola i hermetičkih alegorija u radu sa
Amblemima.
Ova faza praktičnog rada sa Amblemima, kada
se krećemo iz eteričnog u astralno carstvo mo�e da nam donese veoma
uzbudljiva, dramatična i brojna iskustva. Najveća opasnost u ovoj fazi rada
le�i u tome �to na početku praktičnog rada nismo sposobni da sva nova brojna
iskustva i do�ivljene utiske svesno obradimo, analiziramo i sintezom
dodelimo mesto koje im zaista pripada. Analiza i sinteza utisaka u mentalnoj
ravni ima u fizičkoj ravni korespodenciju sa varenjem. Ova na�a početna
nemogućnost da sve utiske ispravno svarimo ima za posledicu da oni tada
odzvanjaju u na�oj okolini i unutar na�e du�e, dovodeći nas u prilično
neprijatno stanje. Ova ponekad ma�tovita i uznemirujuća iskustva su
neizbe�na u ovakvoj vrsti duhovnog rada, naime u ovoj fazi rada rastu i
razvijaju se unutra�nje sposobnosti bića koje su zadu�ene za sposobnost
unutra�njeg apsorbovanja polarizovane astralne energije i njenog ispravnog
emitovanja u okolinu pomoću arhetipskih simbola. Ukoliko u ovoj fazi
istrajemo do kraja na kraju ćemo doći do rezultata da smo sopstvenim snagama
stekli kontrolu nad tim sposobnostima, i tada one mogu da postanu unutra�nje
oslobođene od emocionalnih struja stvorenih od strane �ivih arhetipova u
nama, koje bivaju stimulisane pomoću rezonance sadr�aja Amblema.
Gravura
hermefrodita iz 18-tog veka, verzija iz Rosarium philosophorum. Mandala
kraja Alhemijskog procesa, sinteza različitih faza Velikog Dela. Oblik
Mandale reprezentuje integraciju svih četiri simbola hermafrodičke figure u
centru. To je hermafrodičko biće Alhemičara, otvoreno za iskustva polarnosti
mu�kog i �enskog, koji ple�u u du�i Alhemičara
Duhovna ravan:
Sada slobodno mo�emo da krenemo u poslednju
fazu unutra�njeg rada sa Amblemima u kojima nailazimo na duhovna bića koja u
njemu borave. Ezoterične ve�be su u su�tini samo vozilo svesti za
inkarnirano ljudsko duhovno biće. Jer mi smo duhovna bića koja prolazimo
kroz ljudska iskustva, a nismo ljudska bića koja imaju duhovna iskustva.
Ezoteričnoj nauci je poznato da određeni oblici koji se ogledaju u
spolja�njem fizičkom simbolu, eteričnoj i astralnoj supstanci imaju svoj
duhovni princip koji le�i iza njih, koji je sr�, su�tina i srce Amblema a
koga mo�emo označiti kao imanentnost bića. Amblemi koji su stigli kroz vreme
do nas osmislili su Adepti i ljudi koji su iskusni i ve�ti poznavaoci
mudrosti razvoja duhovne svesti čoveka, čovečanstva i kosmosa u celini.
Svaki Amblem ima u sebi utkane detalje, koji u svojoj simbolici tkaju odraze
neke duhovne su�tine, a to se de�ava samo onda kada smo mi u mogućnosti da
pro�memo taj nivo svesti sopstvenim iskustvom, i tada mi zaista mo�emo reći
da smo nai�li na biće Amblema.
Hermetički Amblemi nose u sebi seme bića koje
mo�e da oboji i transformi�e na�u najdublju su�tinu. Kada smo u stanju da ih
apsorbujemo u na�a ni�a vozila svesti kroz ovde opisan meditativan praktičan
rad, kao kapljice kvintesencije one suptilno preobra�avaju na�e du�e i čine
vremenom da počnemo da sjajimo unutra�njim duhovnim �ivotom. Dakle, onoliko
koliko mi Amblemima omogućimo da �ive u nama toliko i mi bivamo
transformisani njima, �iveći u nama.
Mudri Adepti poznavaoci hermetičke tradicije
su nam ostavili najdragocenije blago; njihova tinktura i filozofski kamen,
otkriven je a ipak skriven od nas dok ih sami ne vaskrsnemo unutar na�eg
bića kroz na� mukotrpan i dug unutra�nji rad.
Ono �to je pisano u člancima o amblemima,
prilikom transkribovanja nekih mističnih rukopisa Dionisija Andreasa
Frehera, početkom 18. veka koji je ilustrator dela Jakoba Boehmea; odjekuje
sa temom ovog spisa. Inače Freherovi rukopisi su objavljeni u Magnum Opus
seriji hermetičkih amblema.
Kamen
Filozofa
�Mi smo na�e sopstvo koja je �iva Slika Boga,
kroz koju, i u kojoj se On vidno izrazio, i kroz koje je predstavio
razumljivo svoje nevidljivo i neshvatljivo Biće; onako kako je ono
manifestovano u Sebi i za Sebe, kroz svoju Večnu Prirodu. Sve moguće
postojeće stvari, i moguće i nemoguće koje mi mo�emo uzeti u razmatranje, su
u vezi sa njegovom Večnom Manifestacijom; i mi ih nosimo zajedno sa sobom
zaista i stvarno, u na�em sopstvenom Telu, Du�i i Duhu: i tamo ih treba naći
sve zajedno, manje ili vi�e, otvoreno, jasne i razumljive, osim ukoliko mi
nismo veliki stranci na�em stvorenom biću.
Mnoge su literalne knjige i spisi pred nama,
a čak i one najbolje od njih su toliko daleko od mogućnosti da nam priu�te
bilo koje istinsko i čvrsto znanje o nama samima, i o Bogu na�em
Stvoritelju, da one pre slu�e kao velike prepreke i smetnje, jer umesto da
prosvetljuju, one zatamnjuju Svetlost na�ih Intelektualnih Očiju,
popunjavajući na� mozak velikim mno�tvom praznih i �upljih pojmova puneći ga
beskrajnim beskorisnim informacijama; u najboljem slučaju, mnogo konfuznim,
ako ne i sasvim la�nim idejama. Iako mi se ne negira, ali neke od njih, koji
su napisali učitelji odozgo mogu biti sposobni da nam daju, i to uglavnom na
početku, neka pa�ljiva uputstva, koja mogu podesiti na�e unutra�nje
usmerenje direktno u na� istinski i najbli�i put; koje su sve njihove
kancelarije i predstavnici, osim kojih mi ne �elimo i od kojih ne očekujemo
ni�ta drugo. Da kada mi jednom dobijemo ovaj benefit i pravo vođstvo, mi
bivamo usmereni na pravi put; ostavljajući sve po strani, okrećući se od
svega �to je spolja, uranjajući u sebe tako da sada na� introvertan um
počinje da razmatra samo i pre svega sebe, na�u volju, čula, pokrete,
trostruki �ivot i delovanja, itd, koja su toliko vidljivo karakteristična
kao i crte lice, nacrtana pomoću Večnog Nevidljivog Boga, nakon njegove
Izvorne i Prvobitne Slike.
I tada, na ovaj opisan način, i samo tako,
sve one stvari koje su drugde sasvim nejasne, udaljene i nerazumljive, biće
nam opet stvorene jednostavne i jasne, i biće toliko blizu nas koliko smo mi
blizu sebe. A tada pročitaj svoju sopstvenu knjigu, napisanu pomoću
stvaralačkog prsta na�eg Boga. To je knjiga koju čitajući dobijamo uglavnom
najozbiljnije smernice i preporuke; posebno u sada�njem dobu, u kome, se
de�ava vi�e nego ikada ranije, da je čovekov um zaposednut �eljom, jer je u
njemu izazvana bujica i veliki porast �elja, posle veoma najdubljih
utemeljenjih uverenja da je većinom Misteriozno Drvo ukorenjeno u večnosti,
i da ono prote�e napred svoje grane kroz sav ovaj Vremenski Princip.�
Alhemičar viri kroz Kosmičku
Sferu - ilustracija iz "L�atmosphere: meteorologie populaire", Paris 1888,
od Camille Flammarion
Vrh strane >>> |
|