Stranice

 

 Naslovna

  Baragnir Zag Nehar

  Sveta Magija

  Svete Knjige

 Biblioteka

 Arhiva

  Ogledalo

  Ars Magica

 2013

Tekst 19

 

  Adepti

  Hinduizam

  Budizam

  Judaizam

  Hri�ćanstvo

  Islam

  Ostale religije

  Misterije

  Tajna dru�tva

  Istorija

  Filosofija

  Astrologija

  Radiestezija

  Nauka

  Ekosfera

  Ars Medica

  Psihologija

  Umetnost

  Zanimljivosti

  Putopisi

  Zag Kia

  Zvezdarijum

 Kalendar

 Galerija

 Multimedia

 Psyradio FM

 Chat

 Linkovi

 Alexanthorn

 Kontakt

 

 

 

Thornal

Arhiva tekstova Svetog Kraljevstva Magije

 

 

Ars Magica

 

19

 

Razgovor o Prirodi Stvarnosti

Đidu Kri�namurti - Intervju sa Bernardom Levinom

Iz stare arhive

Prevod i adaptacija: Alexandar Thorn

31.01.2013

 

Nalazimo se u Brokvud Parku u Hemp�ajru u �kolskom centru uspostavljenom od strane ličnosti koju nazivaju filosofom, mudracem, guruom, svetim čovekom i koji odbija sve te titule. Uprkos tome, tokom vi�e od pola veka on je jedan od najutucajnijih mislilaca i učitelja koji donosi bezvremenost istoka nemiru zapada. To je Đidu Kri�namurti.

Levin: Kri�nađi, u čemu je tajna, �ta to znate �to mi ostali ne znamo? Pogledajte sebe: miran, ostvaren, zadovoljan, bez konflikta, Kako to posti�ete, �ta je to?

Kri�namurti: Nikada u svom �ivotu nisam imao konflikt.

Levin: Bez konflikta!?

Kri�namurti: Skroz bez.

Levin: To mora da je jedinstveno među ljudskim bićima.

Kri�namurti: To nije usled okolnosti. To nije zbog toga �to sam bio za�tićen. To nije zbog nekakvih spoljnih uticaja, koji su me čuvali, ali mislim da je to bila spoznaja da konflikt uni�tava ne samo um, već čitavu osetljivost svesnosti. Tako da nikada nisam imao konflikt, �to se meni čini prilično prirodnim. To nije bio trud da ne budem u konfliktu.

Levin: Ali za većinu nas to jeste trud, kako onda da to savladamo?

Kri�namurti: Mislim da to ustvari dolazi kada imate neposrednu percepciju nečega, da konflikt uni�tava ljudsko dostojanstvo, ljudski osećaj dubine i svega ostalog, i ako imate dubok uvid u to, to trenutno prestaje, za mene.

Levin: Da, ali �ta je sa nama?

Kri�namurti: Za sve je tako.

Levin: Za sve? Ali kako to da postignemo? To je skoro kao da je doći do Nirvane, doći do konačnog cilja, zar ne?

Kri�namurti: Ne, ne, konačni cilj je, ako to mo�ete tako nazvati, da nađete ono �to je potpuno Sveto. Potpuno ne zagađeno mi�lju.

Levin: Da li je misao onda zagađivač?

Kri�namurti: Da.

Levin: Vidite, to je za mnoge ljude veoma čudan koncept.

Kri�namurti: To nije koncept, to je Stvarnost. Za�to to redukujete na koncept?

Levin: Pa to je zato �to je to na� način razmi�ljanja. Mi učimo da razmi�ljamo tako da je misao sama najva�nije, najajče i najsna�nije oruđe koje imamo. Zar nije tako?

Kri�namurti: Da, ali misao je veoma ograničena. Zato �to je rođena iz znanja, rođena iz pamćenja, iskustva, tako da znanje nije nikada potpuno ni o čemu.

Levin: Ali �ta je potpunije od toga? Ka�ete, rođena iz iskustva, pamćenja, znanja. Naravno da jeste, ali kako da odemo iza toga?

Kri�namurti: Mislim da to stvarno dolazi kada misli date njeno pravo mesto. Treba vam misao da dođete ovamo. Treba vam misao da imate sve ovo �to nas okru�uje. Takođe vam treba misao da napravite atomsku bombu, krstareću raketu itd itd itd. Ali misao, po�to je ograničena, po�to je uslovljena znanjem koje nikada, nikada nije potpuno, ni u kom slučaju, tako da kada se shvati da misao ima svoje pravo mesto vi u psiholo�kom smislu vi�e ne stvarate bilo kakav medijum o sebi, niti bilo o čemu, vidite činjenice onakvim kakve one jesu.

Levin: Da li vi �elite da mislite da mi to činimo sve vreme?

Kri�namurti: Ne. Ne. Recimo, na primer, sve religije, bez obzira dali je to Hri�ćanstvo ili Hinduizam ili Budizam ili Islam, sve religije su utemeljene na misli. Ali �ta god da je misao stvorila to nije Sveto. Svi ti rituali, sve to �to ide sa time. U ime Boga, u ime svega ostalog... To nije Sveto!

Levin: Vi govorite o ritualima, struktura crkava, hijerarhije i sve to - da, ali �ta sa izvornim učenjima, ne biste to rekli o učenjima Hrista ili Bude, ili bi ste rekli?

Kri�namurti: Ja bih rekao da jeste tako. Zato �to su učenja zapisana, prevedena od strane čoveka tako da ih prilagodi sebi, neka od njih se u Hri�ćanstvu nazivaju Otkrovenjima, a u Budizmu postoji prenos sa učitelja na učenika itd itd., ali to jo� uvek nije neposredna percepcija, neposredno razumevanje, neposredni i vitalni uvid u ono �to je večno.

Levin: Ali kako drugačije takvo učenje mo�e da se prenese? Najzad, vi pi�ete knjige i dr�ite predavanja. I sada razgovarate samnom. To je način na koje se ove stvari prenose, kako bi mogle drugačije?

Kri�namurti: Ako bi ste mogli da uvidite, na primer, da reč nije isto �to i stvari - reč, knjiga, kakva god interpretacija, sve to nije prava stvar. To su samo sredstva komunikacije ljudi koji su ne�to videli, i onda to �ele da iskomuniciraju sa drugima. I onda to tokom te komunikacije postaje iskrivljeno. I postaje va�na sama osoba, a ne ono �to ta osoba govori.

Levin: Pa to mislim da sam malo pre rekao o crkvama, crkve institucionalizuju velikog učitelja, velikog vođu, velikog proroka, i izobličavaju ga, kako ka�ete, ali to opet ne utiče na učenja. Najzad, uzmimo ne�to sa čime smo svi srođeni - propoved na gori. Pa Hrist je rekao te reči, one su zapisane i mi ih sad čitamo za sebe, to su jo� uvek njegove reči, zar ne?

Kri�namurti: Da, ali... hajde da čitavu stvar malo drugačije postavimo? Svako mora da bude Svetlost sebi. I vi ne biste trebali uop�te da zavisite od bilo koga. Vi ne mo�ete da imate Svetlost od drugoga. Va�u Svetlost ne mo�e da upali ko god da je u pitanju. Bog ili spasitelji ili Bude, ta Svetlost ne mo�e da se prenese drugom. Svako mora da bude totalna i potpuna Svetlost sebi. To ne znači sebično. Ne podrazumeva egoističku, egocentričnu aktivnost. Ba� nasuprot, biti Svetlost sebi znači razumeti sebe toliko potpuno da u tom razumevanju nema iskrivljenja onoga �to neko jeste.

Levin: Da li vi mislite da nikom od nas ne treba to učenje koje nam se pru�a, tako da svi mo�emo da otkrijemo te stvari za sebe? Ja sam siguran, odnosno, sigurno je da je svaki čovek priča o čovečanstvu.

Kri�namurti: Očigledno. I ako neko zna kako da sebe čita kao priču o sebi koja je veoma slo�ena, za �ta je potrebno veoma mnogo pa�nje i um koji ne izobličava činjenice, tj. ono �to se stvarno vidi. Ta izvesna pa�nja, pa�ljiva, osetljiva svesnost, ako se kultivi�e i ako se poseduje, tada neko mo�e da čita o sebi bez ikakve iluzije.

Levin: Ali mislim da tu ima fina granica, koja razdvaja ono �to govorite o toj pa�nji od onoga �to radimo sve vreme, a to je da se koncentri�emo na sebe.

Kri�namurti: Ali to je samo egoistična aktivnost.

Levin: Naravno da jeste, mi jesmo egocentrični. Ali po�to jesmo egocentrični i po�to to stvara haos u svetu. Za�to mi ne shvatamo to zlo koje donosimo?

Kri�namurti: Ali to je pitanje koja ja treba da pitam vas: za�to to ne shvatamo? Ili smo potpuno indiferentni na to �to se de�ava u svetu, ili smo toliko preokupirani sopstvenim �udnjama i zadovoljstvima da nije bitno �ta se de�ava dok ih ispunjavamo.

Levin: Zar ne bi smeli čak ni da te�imo sreći?

Kri�namurti: Ne. Sreća je nus pojava. Ona nije cilj sama po sebi.

Levin: Da li je pogre�no te�iti stanju sreće za nas same? Ili za druge, na�e voljene?

Kri�namurti: �ta podrazumevate pod tom reči "sreća"?

Levin: Pa ono �to svet podrazumeva pod time, to je recimo nevino zadovoljstvo.

Kri�namurti: To je sve! Sve dok neko ima zadovoljstvo vi to nazivate srećom. Da li je zadovoljstvo ljubav?

Levin: Ima razlike: da li ljubav, po�uda, zadovoljstvo? Pa svakako je deo toga.

Kri�namurti: Ne, ne.

Levin: Pa mislim da jeste u trenutku.

Kri�namurti: Jeste ako prihvatimo da mi to činimo. To je na�e ljudsko stanje. Moramo iz njega da se oslobodimo.

Levin: Ali za�to bi trebali da to učinimo?elim da znam �ta mislite o tome, ja vam to ne tvrdim, ali zar ljubav nije jedan od najblagotvornijih aspekata čovečanstva?

Kri�namurti: Jeste, ali ne treba da se identifikujete sa po�udom, zadovoljstvom, seksom, ispunjenjem osećajem da vam je zabavno u �ivotu.

Levin: Sve se to naziva ljubavlju.

Kri�namurti: Ja mislim da to nije ljubav.

Levin: �ta jeste? Mislim da se do poimanja �ta su ljubav i saosećanje, a sa time ide i inteligencija, mo�e doći kada se otkrije �ta ona nije. To svakako nije ambicija. �ta je sa... mogu da vidim sebičnu ambiciju, ambiciju da se ima moć nad ljudima.

Kri�namurti: Moć. Ali �ta je sa ambicijom da se čini dobro? Da se pomogne ljudima? Vi činite dobro. Niste ambiciozni da činite dobro, jer to onda postaje sebično. To je aktivnost centrirana oko ja - činite dobro i kraj!

Levin: Ali mi�ivimo u svetu koji zavisi od ovih stvari, zar ne?

Kri�namurti: Mi �ivimo u svetu koji je stvorila misao. Mi �ivimo u svetu u kome je misao dobila ogroman značaj. A misao je stvorila sve probleme. Atomsku bombu, ratove,instrumente rata, nacionalne podele, religijske podele.

Levin: Da zaista je stvorila te stvari, ali zar nije stvorila i dobre stvari?

Kri�namurti: Da, hteo sam i to da ka�em: hirurgiju, medicinu,

Levin: Umetnost?

Kri�namurti: Umetnost. I sve druge, naravno da jeste. Ali najdestruktivniji deo misli je onaj pod kojim �ivimo. Ratovi, večiti ratovi. I izgleda da niko nije u stanju da to zaustavi. Niko ne �eli da to zaustavi. Komercijalizam, znate sve to, neću da idem u to.

Levin: Ali onda kako mo�emo da to zaustavimo? A predpostavljam da je bolje da to zaustavimo sami. Kako da to uradimo? Najzad, ljudska svest je svest čovečanstva. Zar ne?

Kri�namurti: To nije moja svest ili va�a svest, to je svest čovečanstva. A sadr�aj te svesti je tamo postavljen mi�lju. Pohlepa, ambicija, svi sukobi, jad, patnja, izvanredan osećaj izolacije, usamljenosti, očaja, nespokoja, sve je to u na�oj svesti verovanje, "ja verujem u Boga", "ja verujem u ovo", tako da vera i verovanje izazivaju atrofiju mozga.

Levin: Ali da li vi odbacujete samo verovanje?

Kri�namurti: O da. Potpuno.

Levin: Vi ne ostavljate mnogo stvari na svom mestu Kri�nađi, zar ne?

 Naravno da ne. To je ono �to sam rekao: neophodno je biti oslobođen svih iluzija koje je stvorila misao, da bi se videlo ne�to �to je istinski sveto, �to se posti�e kroz ispravnu meditaciju. Ispravnu meditaciju?

Levin: A �ta je ispravna meditacija, vi sugeri�ete da postoji i pogre�na meditacija?

Kri�namurti: Sve meditacije koje daju dana�nji gurui i svi ostali su besmislica!

Levin: Za�to?

Kri�namurti: Jer prvo treba da pospremite kuću.

Levin: A zar to nije način da se pospremi kuća?

Kri�namurti: A, vidite to je pogre�no. Oni misle da će meditacijom pospremiti kuću. Ali to nije tako? Ne. Ne. Ba� nasuprot, morate pre meditacije da pospremite kuću. A �ta je kuća? Ego. Razumete, morate najpre da pospremite kuću, i onda odete odatle, inače ako to ne uradite to postaje beg.

Levin: Ali nama je sigurno potrebno da pobegnemo od ega, od sebe, od ovih po�uda, od ovih zahteva koji su u nama. Sigurno je da je ti�ina meditacije vredan put ka tome, zar ne?

Kri�namurti: Vidite, molim vas, pitanje meditacije je slo�eno. Ako neko pospremi kuću, to znači: nema straha, razmevanje zadovoljstva, kraj tuge, i iz toga izrasta saosećanje i inteligencija. A proces do toga, nazovimo to procesom na trenutak, je deo meditacije. A onda naći da li misao mo�e da se zaustavi, �to znači da vreme mora da se zaustavi. A onda iz toga nastaje Veličanstvena Ti�ina. Vidite, ta ti�ina koju nađete stvara ono �to je Sveto.

Levin: Ali zaustaviti misli je, barem kad sam ja u pitanju, a siguran sam i za većinu ljudi, te�ka stvar u �ivotu. Isključiti um. Ovo je opet prilično slo�eno. Ko je taj koji isključuje um?

Kri�namurti: Ja mogu da ka�em je da je um taj koji se sam isključuje. Kada se shvati da je posmatrač ono �to je posmatrano, da je onaj koji kontroli�e ono �to se kontroli�e, onaj koji do�ivljava iskustvo je iskustvo, i kada neko to stvarno shvati, ne intelektualno i verbalno, već duboko, tada ga sama ta percepcija zaustavlja. To je kao da vidite opasnost. Ako vidite opasnost vi se sklonite od nje. Tako da ako vidite opasnost od sukoba, to je psiholo�ka opasnost ljudskog bića koje u neprestano sukobu. On mo�e da meditira, da radi razne stvari, a da i dalje bude u sukobu sa svima. Ali kada vidi opasnost od toga, kao otrov, onda to zaustavite, to je kraj toga.

Levin: Ali vidite, iz toga �to govorite se čini da nema puta dotle.

Kri�namurti: O, ne.

Levin: Ali kako da stignemo tamo? Vidite, doći do tamo dokle nema puta mi izgleda prilično te�ko.

Kri�namurti: Ali vidite, ove puteve je postavila misao. Je li tako? Postoji čitava Hindu ideja puta, kao �to znate. I kod Budista i kod Hri�ćana... Istina nije fiksirana tačka. Tako da do nje nema puta.

Levin: Ali mora da bude puta, nadam se da ima puta do okončanja sukoba o kojem pričamo.

Kri�namurti: Postoji, ali ne put. Postoji okončanje sukoba, tuge i sličnog. Onda kada neko shvati... Ne, hajde da to ka�emo ovako: kada postoji stvarna osetljiva svesnost onoga �to neko jeste, bez ikakvih iskrivljenja, svesnost o tome bez ikakvog izbora. Iz toga dolazi do okončanja sveg tog nereda.

Levin: Ali to zvuči, kada ka�ete da postoji samo ta svesnost onoga �to neko jeste, puna svesnost, bez izbora, bez iluzije, to zvuči kao da svi treba samo da sedimo i čekamo trenutno otkrivenje.

Kri�namurti: Onda mo�ete tako da sedite milion godina. Ba� tako. Kao �to smo i činili. Zaista jesmo. Ne mislim da mo�emo da sedimo već da ustanovimo �ta treba da radimo.

Levin: Da li postoji delatnost koja ne stvara sukob, usled koje nema kajanja, koja u svim okolnostima, bez obzira �ivi li neko u siroma�nom ili bogatom dru�tvu čini delatnost koja uvek mora biti ispravna?

Kri�namurti: Da bi se to otkrilo mora se krenuti u pitanje kakva je istinska priroda sada�nje delatnosti. To je ili idealistička delatnost, budućnost, ili delatnost zasnovana na pamćenju pro�losti, �to je znanje, ili, postoji li delatnost, nezavisna od budućnosti i vremena. U tome je čitava stvar.

Levin: Mi ne mo�emo da zaustavimo vreme od proticanja. Vreme nastavlja da protiče. Vreme po satu, po danu protiče, ali postoji li psiholo�ko vreme, unutarnje vreme?

Kri�namurti: Ne kao dani, dane smo mi stvorili. Znači onda izgleda da kakva god da je stvar u pitanju, ona je potpuna i trenutna. To nije ne�to �to gradimo sloj po sloj. Apsolutno ne. Prosvetljenje nije postepeni proces. Ako dozvolite vremenu ili postepenom procesu da postanete ne�to, onda to nije prosvetljenje, nije prosvećenje.

Levin: Znate u tom kontekstu bih �eleo da vas pitam ovo: Ovde imate �kolu. Čemu učite decu?

Kri�namurti: Molim?

Levin: Čemu učite decu ako ne mo�ete to da stvorite za njih, za bilo koga od nas pretpostavljam, čemu ih učite?

Kri�namurti: Svrsi postojanja i kako �iveti ispravno. Ali vidite, filosofi su vekovima diskutovali o ovome: kako da se �ivi ispravno. �ta je ispravan �ivot? Da li tome mo�ete da podučavate? Mo�ete da uka�ete na to. Mo�ete da ka�ete "ne budite rob dru�tvu", "ne budite ovo ili ono", ali morate da im poka�ete, da im na to uka�ete, a od njih zavisi.

Levin: Ali mo�emo li da �ivimo u stvarnom svetu u kome �ivimo, u kojem moramo da hvatamo vozove i da idemo u kancelarije i kupujemo hleb u prodavnici? Kako da izađemo na kraj sa svim pritiscima?

Kri�namurti: Ni�ta ne bih radio pod pritiskom.

Levin: Vi ne biste, i ja bih to voleo.

Kri�namurti: Ne, ja odbijam... I intelektualno i psiholo�ki ja odbijam da budem pod pritiskom. Odbijam da budem stavljen u taj polo�aj.

Levin: Vidite, to je tačno ono �to sam mislio kada sam rekao: "u čemu je tajna?", jer vi ka�ete da nikada nećete biti pod pritiskom, i stvarno ja to mogu da vidim, i razumem to, dovoljno je da vas čovek pogleda, poslu�a ili pročita i da to shvati. Ali �ta sa nama ostalima? Kako da mi iz toga izađemo?

Kri�namurti: Kada bi svi rekli "nećemo da budemo pod pritiskom". A mi jesmo pod pritiskom sve vreme.

Levin: Kako to mo�emo da odbijemo? Kako ćemo da �ivimo u stvarnom svetu? Čeka nas posao, zakasnićemo, imamo sastanak...

Kri�namurti: Da, mi moramo da učinimo ne�to. Dru�tvo ne mo�e da se promeni.

Levin: Zar dru�tvo ne mo�e da se promeni?

Kri�namurti: Ne, dru�tvo mo�e da se promeni. Komunisti su to poku�ali, socijalisti to poku�avaju, različiti sistemi poku�avaju da promene dru�tvo. E sad, �ta je dru�tvo? To je uop�tavanje na�ih ličnih odnosa. Sad, ako se na�i odnosi radikalno promene, menja se i dru�tvo. Ali mi ne �elimo promenu. Mi dopu�tamo ratove, pratite li? Prihvatamo svo to stra�no stanje postojanja.

Levin: Da, mi to činimo, kako to da zaustavimo?

Kri�namurti: Pa pobunite se protiv toga! Ne tako �to ćete postati komunista i sve te stvari. Pobunite se psiholo�ki protiv toga! Ali to podrazumeva da to mora učiniti svaki pojedinac. To nije ne�to �to se mo�e učiniti kolektivno.

Levin: E sad, �ta podrazumevate pod pojedincem? Pa mi smo svi nezavisni kao odvojene ličnosti.

Kri�namurti: Jesmo li?

Levin: Pa zar nismo?

Kri�namurti: Sumnjam. Mi nismo pojedinci, mi smo posledica miliona godina prikupljanja iskustava, pamćenja i svega toga. Mi mislimo da smo pojedinci. Mi mislimo da smo slobodni - ali nismo! Za nas sloboda znači izbor. Izbor znači zbunjenost. Ako imate jasnoću, onda nemate �ta da birate.

Levin: Pamtim da ste jednom rekli jednu iznenađujuću rečenicu, da je va�a svrha da oslobodite čoveka. Napokon, to je jedna od najva�nijih stvari na svetu, ali kako tome pristupate, kako da se sami oslobodimo, jer podrazumeva se da mi sami treba da se oslobodimo, to ste mislili. Vi mo�ete da nam poka�ete kako da se oslobodimo. Kako da se oslobodimo?

Kri�namurti: Pa treba da budemo svesni svoje uslovljenosti. Ali na�e je stanje je mo�da stra�no, okrutno... �ta je na�a uslovljenost? Strah, koji je zajednički čitavom čovečanstvu. Uslovljeni smo i svojim zadovoljstvom koje je zajedničko celom čovečanstvu. Uslovljeni smo i svojim nelagodama, svojom usamljeno�ću, svojom očajničkom nesigurno�ću. Sve su to faktori koji uslovljavaju um.

Levin: I mo�emo li prosto da ih ostavimo po strani?

Kri�namurti: Ne. Ovde ste postavili pogre�no pitanje! Ako neko vidi da postoje posledice sveg ovog uslovljavanja, posledice: bol i sve ostalo, ono prirodno prestaje. Ne postoji entitet koji bi rekao "Ja ću prestati sa time". To jeste inteligencija. I onda smo slobodni?

Levin: �ta vi podrazumevate pod slobodom?

Kri�namurti: Ja pod time mislim osloboditi se ovih strahova, nelagoda, ovih nemogućih �udnji. Da, to je tako. To jeste sloboda. Meni to svakako tako izgleda. Osim ako ne postoji ta sloboda vi ne mo�ete biti Svetlost sami sebi. Ako nema te slobode meditacija je besmislena. A znate, svi misle da je obrnuto.

Levin: Vi to obrćete, zar ne?

Kri�namurti: Znam, to je činjenica. Vidite, mi mislimo o sistemima, verovanjima, veri, radu, kao oruđima da dođemo u ovo stanje slobode. Vi zapravo krećete od stanja slobode koje je jo� uvek ne postojeće. Vi verujete u oslobođenje, a verovanje stvara atrofiju mozga. Ako nastavite da ponavljate, ponavljate, ponavljate, kako oni to čine,  va� mozak će atrofirati.

Levin: Onda, da li bi mogli da samo jednim velikim korakom dođemo do slobode?

Kri�namurti: Da. To znači da steknemo uvid u sve to.

Levin: Trenutno?

Kri�namurti: Da.

Levin: I to mo�e svako od nas da učini?

Kri�namurti: Svako ko je pa�ljiv, ko se pita, istra�uje, poku�ava da razume ovu stra�nu konfuziju od �ivota.

Levin: U bilo kojem starosnom dobu?

Kri�namurti: Ne. Ne. Ne. Naravno da beba ne mo�e. Dete to ne mo�e.

Levin: Ali ne moramo da potro�imo ceo �ivot u ve�banju?

Kri�namurti: Naravno da ne! To čeka na vas.

Levin: Čeka na sve nas?

Kri�namurti: Na sve nas.

Levin: Mnogo vam hvala Kri�namurti.

 


 

 

Vrh strane

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

Sva prava rezervisana

Copyright � 2013 by Alexandar Thorn

Poslednje izmene: 31-01-2013 08:52