Stranice

 

 Naslovna

  Baragnir Zag Nehar

  Sveta Magija

  Svete Knjige

 Biblioteka

 Arhiva

  Ogledalo

  Ars Magica

  Adepti

  Hinduizam

  Budizam

Tekst 13

 

  Judaizam

  Hri�ćanstvo

  Islam

  Ostale religije

  Misterije

  Tajna dru�tva

  Istorija

  Filosofija

  Astrologija

  Radiestezija

  Nauka

  Ekosfera

  Ars Medica

  Psihologija

  Umetnost

  Zanimljivosti

  Putopisi

  Zag Kia

  Zvezdarijum

 Kalendar

 Galerija

 Multimedia

 Psyradio FM

 Chat

 Linkovi

 Alexanthorn

 Kontakt

 

 

 

Thornal

Arhiva tekstova Svetog Kraljevstva Magije

 

 

Budizam

 

13

 

Gledi�te, meditacija i pona�anje

Kunzig �amar Rinpoče

13.08.2010

 

Pojam gledi�ta se odnosi na pravilno razumevanje budističkog puta. Meditacija je praksa, a pona�anje je disciplina neophodna za ostanak na putu. Gledi�te je detaljni priručnik za meditaciju. Bez dovoljnog poznavanja učenja, mnoge prepreke nastaju usled gre�aka u praksi. Prirodno, ako o meditaciji ni�ta ne znate, gre�ke nećete ni prepoznati. Zato je potrebno da, pre nego �to počnete da praktikujete, razvijete pravilno razumevanje. Tada ćete moći da prepoznate prepreke i va�a meditacija će napredovati. Na ovaj način su gledi�te i meditacija povezani.

Pona�anje je zasnovano na razumevanju karme. Ispravno pona�anje znači osigurati da dela, kako telesna, tako i verbalna, ne budu pod uticajem uznemiravajućih emocija. Ako su dela pod njihovim uticajem, stvara se negativna karma. Na primer, ako dopustimo da budemo vodjeni gnevom, ljude ćemo povredjivati, mo�da i ubijati. Sa gnevom kao motivacijom, nastaje mnogo negativnosti. Ispravno pona�anje znači osloboditi se takvih uticaja i umesto toga obezbediti da na�im postupcima upravljaju pozitivna stanja, kao �to je saosećanje.

Poput meditacije, i pona�anje je zasnovano na gledi�tu, jer pravilno razumevanje prirodno vodi ispravnom pona�anju. Neki ljudi imaju problema sa ovim. Na primer, ako razumemo učenja i imamo pravilno gledi�te, ali ih ne sledimo, to će nam doneti te�koće sa na�im emocijama. Čak i učeni ljudi mogu da postupaju negativno, jer je moguće da osoba ima pravilno gledi�te, bez pravilne meditacije. Meditacija je sredstvo za pokoravanje negativnih emocija, a pravilno gledi�te nam pru�a razumevanje kako da ih pokorimo. Ako �elimo da ostvarimo oslobodjenje, onda su negativne emocije na� pravi neprijatelj.

Mo�emo da naučimo kako da prevazidjemo uznemiravajuće emocije proučavajući Abidarmako�u. Ovaj tekst detaljno obja�njava kako da prevazidjemo negativne emocije, čak i koliko dugo će proces trajati. Takva učenja mogu biti pronadjena i u Pradjnaparamiti, kao i na nivou Vadjrajane, u Sambo ngag gi donu. Ovde je izračunato da su potrebne tri godine, tri meseca i tri dana kako bismo praksom prevazi�li sve samsaričke probleme. Izučavanjem takvih tekstova postajemo učeni i shvatamo put. Ipak, neko ko je zavr�io trogodi�nje povlačenje, mogao bi da sedi na tronu i sve da recituje napamet, a da uop�te nije prosvetljen. U ovakvom slučaju, emocije su jo� uvek jače od znanja, jer osoba nije ostvarila direktno iskustvo puta. Emocije mogu da nadjačaju gledi�te ako nisu prevazidjene meditacijom.

Na putu se nalaze brojne prepreke. One će vam pokazati kakav ste vi zapravo praktičar Darme. Da biste meditirali, potrebno vam je pravilno razumevanje, inače ćete napraviti mnoge gre�ke. Meditacija bez razumevanja je veoma rizična. Mo�ete znati pone�to o meditaciji, ali to nije dovoljno da bi vam se praksa razvijala tokom du�eg vremenskog perioda.

Nije dovoljno samo se nadati najboljem. Prevazila�enje prepreka pretpostavlja uzrok i posledicu i znanje da su sve stvari povezane. Pona�anje ima veze sa karmom. Oblik pona�anja koji bi trebalo primenjivati zavisi od nivoa prakse. U Vadjrajani, va�na je samaja. Samaja označava ispravno pona�anje, i to ne samo u kontekstu primljene inicijacije i meditacije na odredeni Buda aspekt, već se odnosi se na izbegavanje bilo kakvog pona�anja koje bi moglo da bude �tetno za na�u praksu. Na primer, ako intenzivno praktikujete meditaciju umirivanja uma (tib. �ine, skt. �amata), a za to vreme mislite kako biste radije praktikovali napredniju meditaciju poput Mahamudre, onda pravite gre�ku. Nije ispravno pona�anje raditi neku praksu pre nego �to je stvorena dobra osnova. Naravno, �elja da praktikujemo napredniju meditaciju poput Mahamudre je pozitivna. Ali, ovde predstavlja prepreku. Ako sada ne mo�ete uspe�no da praktikujete �ine, nećete moći ni Mahamudru kasnije. Takodje je rečeno da ne bi trebalo previ�e da jedete ako intenzivno praktikujete �ine. Ako mnogo jedete i postanete pospani, ne mo�ete dobro da praktikujete meditaciju umirivanja uma. Zato je Buda govorio da monasi ne bi trebalo da imaju večernji obrok.

Prema tome, gledi�te, meditacija i pona�anje su praktično povezani. Budizam se ne bavi propisivanjem pravila, već podučava praktičnim stvarima kako bi bili postignuti odgovarajući rezultati. Ne postoje proizvoljna pravila, na primer, da morate da nosite odredjenu kapu kako biste pripadali religiji, čak iako ja imam Crvenu krunu (tradicionalni atribut �amar Rinpočea).

U naj�irem smislu, pravilno gledi�te znači shvatati smisao Madjamake. Madjamaka je su�tina svih naprednih praksi Mahamudre i Maha Atija. Ni jedna od ovih naprednih meditacija se ne mo�e praktikovati bez razumevanja gledi�ta Madjamake. Mo�da postoje neke druge meditacije za koje ja ne znam, ali ovo su meditacije koje vode budinstvu. Madjamaka prvo obja�njava pravilno gledi�te. Na osnovu ovoga su nastali posebni metodi, nazvani Mahamudra i Maha Ati. Ove meditacije se prezentiraju odvojeno od Madjamake. Na primer, ritualno izvodenje Čod prakse (Tantrička praksa ubijanja ega, simboličkim nudjenjem svog tela) - kako se koristi veliki damaru (ritualni bubanj) itd. - to nije obja�njeno u Madjamaci. Ali, bez Madjamake nije moguće raditi ovu praksu. Ona je vi�e od puke muzike.

U Mahamudri i Maha Atiju, mnogo se govori o prirodi uma. To znači da kada meditant spozna stvarno značenje Mahamudre i Maha Atija, trenutno će se prosvetliti. Poku�ajte. Mi se često �alimo u vezi toga. Mnogi ljudi koji izučavaju ova učenja ka�u: "Mahamudra i Maha Ati su najvi�e meditacije. Izučavao sam ih mnogo godina i sada znam." Ali, to bi značilo da su već dugo prosvetljeni. Prepoznati prirodu uma, znači prosvetliti se. U učenjima Maha Atija je rečeno da ako započnemo sa ovom praksom uveče, sledećeg jutra bićemo prosvetljeni. Ako započnemo ujutru, prosvetlićemo se uveče. To je samo dvanaest sati, zar ne? Ako neko ka�e da to zna zato �to je proučavao mnogo godina, ali jo� uvek nije prosvetljen, �ta onda on zapravo zna? To nije tako jednostavno.

Mo�da ste čuli da je potrebno da gurua vidite kao su�tinu svih Buda. Recimo da sam pristao da budem va� guru i da vam poka�em prirodu va�eg uma. Mo�da biste bili veoma uzbudjeni jer bi to bilo ne�to veoma direktno i posebno. Posle biste se vratili kući i rekli: "Danas sam dobio naprednu meditaciju od svog gurua." Ali pogledajte se - �ta se u vama zapravo promenilo? Tada biste morali da se vratite gledi�tu, meditaciji i pona�anju.
Milarepa je primio učenja od Marpe, a onda je praktikovao sam. Njegovo pona�anje se sastojalo od dvadesetčetvoročasovne, potpuno koncentrisane prakse u pećini. Ali, on je takodje ispevao mnoge pesme. Često bi nakon meditacije ispevao pesmu. Za�to je to radio? Njegovo znanje o meditaciji je vodilo njegovu praksu i često je pevao pesme kako bi se podsetio onoga �to je naučio. Tokom prakse, odredjeni metodi su mu bili potrebni u odredjenim trenucima, pa bi komponovao stih kako bi se podsetio svog znanja. Iako nikada nije izučavao poeziju, bio je dobar u stvaranju pesama. Kad god je bilo neophodno za njegovu meditaciju, komponovao je preciznu pesmu. Ako pročitate Milarepinu biografiju, videćete da je stvarao pesme u va�nim trenucima svoje prakse. Kada je nailazio na prepreke, prisećao se različitih metoda. Na ovaj način je Milarepino znanje vodilo njegovu meditaciju.

Madjamaka precizno i logički ukazuje da fenomeni i bića nemaju stvarno postojanje, zatim od čega se sastoji mentalna konfuzija i kako iluzija nastaje u umu. Uči nas kako da se, pomoću prakse, oslobodimo neuroza, vezanosti, i naviknutog verovanja u stvarno postojanje. Svega ovoga mo�ete da se re�ite jer ste ga veoma precizno razumeli pomoću učenja Madjamake. Prema Madjamaka učenju o praznini, svi supstantivni fenomeni su skupovi (skt. skande) sastavljeni od čestica. One se zatim ispituju metafizički, ra�članjivanjem svega, sve dok ne otkrijete da ni najmanji atomi ni čestice nemaju stvarno postojanje. Zatim, na isti način ispitujete mentalne projekcije. Obja�njeno je da je sam um praznina, da je skup trenutnih misli, od kojih ni jedna ne postoji nezavisno, već da jedna prouzrokuje drugu. Prema tome, ni um nema stabilno postojanje. Tako Madjamaka obja�njava prazninu. Ali, ako udarimo zid, ruka će nas jo� uvek boleti. Iako pomoću logike shvatate da nema stvarnog postojanja, vi nemate iskustvo �ta to stvarno znači. Ne radi se o tome da jednostavno tvrdimo kako ni�ta ne postoji. Sama logika nije dovoljna da bismo uklonili iluziju. Na osnovu gledi�ta Madjamake, neophodno je praktikovati meditacije koje su na odredjeni način zasnovane jedna na drugoj.

�ta ćemo postići na ovaj način? Madjamaka ukazuje da su sve stvari prazne. Ali mi ne �elimo da ostvarimo puku prazninu - koja bi korist bila od toga? Smisao praznine je da ostvarimo dublje razumevanje uma pomoću Mahamudre, koja je sr� Madjamake. Ni spolja�nji svet ni na�a tela nas ne dr�e zarobljenim u samsari. Ni univerzum, ni na�a tela nisu u samsari - već je na� um. Cilj je, preciznom logikom Madjamake, ispitati um. Kada ste na pravilan način usmereni ka umu, tada imate pravilno gledi�te. Da bi ste ovo gledi�te u vezi uma pretvorili u praksu, jednostavno dopustite umu da do�ivi ovo gledi�te. Tada ćete u trenu ostvariti iskustvo Mahamudre.

Da biste imali iskustvo Mahamudre, neophodna je jaka koncentracija. Zato je toliko va�no prvo praktikovati �ine. Bez stabilnosti �inea, gledi�te uma će biti poput plamena na vetru. Jednog trena će biti tu, a sledećeg će nestati. Ako poku�ate da imate ispravno gledi�te bez mentalne stabilnosti, onda će se mo�da pojaviti kratkotrajni uvid, ali neuve�bani um neće biti u stanju da ga zadr�i. Pre nego �to budete u stanju da neprekidno odr�avate gledi�te, izjave poput "moguće je prosvetliti se u trenu" nemaju nikakvog smisla.

Prvo razvijte gledi�te, zatim pomoću njega ostvarite direktnu spoznaju uma i odr�avajte je neprekidno. Kada je razvijeno pravilno gledi�te uma, to je probudjenje iz neznanja. Ali, gledi�te mora biti stalno odr�avano. Bez mentalne stabilnosti će nestati.

 

 

 

 

 

 

Vrh strane >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

Sva prava rezervisana

Copyright � 2010 by Alexandar Thorn

Poslednje izmene: 27-01-2013 06:39